Ska vi bry oss om MOOC?

20 Feb

MOOC = Massive open online course

Vad säger du om den här kursen? Världshistorien från år 1300 och framåt under ledning av en framstående forskare inom området. Kursen utgörs av 24 ”undervisningstillfällen” med rekommenderad kurslitteratur. Öppen och fri antagning, gratis och börja när du vill vid ett av världens främsta universitet. Du redovisar dina kunskaper i 6 kortare uppsatser som lämnas in under studiernas gång. Jag blev sugen att anmäla mig direkt!

Som framgår av länken finns ytterligare 100-tals kurser att välja mellan inom de mest skiftande ämnesområden och vid ledande universitet runt om i världen. Några högskolepoäng eller något examensbevis ges inte (än så länge), men väl kunskaperna – och det är fortfarande det viktigaste för många!

MOOC är en stark trend som har slagit igenom på bred front. Inte minst för att det är de mest prestigefyllda universiteten i världen som är pådrivande. Här är två  inlägg i den internationella debatten: Revolution hits the universities och Welcome to the virtual university. I Sverige tycks Lunds universitet vilja haka på utvecklingen.

Det finns förstås kritik och skeptiker också. Det är bra och här länkas till en initierad artikel som försöker balansera de olika ståndpunkterna.

Jag menar att MOOC är mera än en tillfällig ”tekniktrend”. Så här ser jag på fenomenet.

Många av de MOOC-kurser som ges har 10000-tals studenter, ibland ännu flera  (enligt uppgift studerar nu ca 2,4 miljoner individer i MOOC-kurser). Det är en riktig massrörelse vi skådar och i huvudsak nås personer som annars inte hade sökt sig till högre utbildning alls. Den som säger sig måna om breddad rekrytering bör verkligen sätta sig in i detta fenomen.

I de flesta länder är den högre utbildningen avgiftsbelagd och där är det troligen gratiserbjudandet från MOOC som är det stora dragplåstret. Men också den svenska gratismodellen kommer att utmanas. MOOC kringgår snåriga behörighets- och urvalsregler och antar alla som vill studera oavsett bakgrund. Eftersom Sverige har många utbildningar och kurser som är spärrade stängs idag ett stort antal potentiella studenter ute. Eller också får de trots djupa reella kunskaper kompletteringsläsa något ointressant ämne på komvux för att kunna ansöka. Nu är det bara att välja och vraka och direkt ge sig hän!

Man kan inte heller utesluta (ett understatement) att de MOOC-kurser som erbjuds är av mycket hög kvalitet. Toppuniversiteten i USA och Storbritannien vill förstås inte skylta med sekunda varor. Svensk utbildning håller också hög klass, även om det varierar, men frågan är om den kan mäta sig med stora delar av MOOC-utbudet?

Traditionell högre utbildning är styrd av utbudet och bygger på färdigproducerade kursmoduler. Lite av ”take it or leave it” ur studenternas synvikel. MOOC är mera studentcentrerad och styrs av efterfrågan. Den bygger på andra inlärningsstrategier utan fysiska möten mellan lärare och student. Just detta brukar framföras som svagheten med MOOC och det ligger något i den kritiken. Samtidigt pågår såvitt jag förstår en intensiv försöksverksamhet för att utveckla nya lärmodeller där också läraren kommer mera till sin rätt i MOOC-kurserna. Betänk att den äldre generation som kritiserar MOOC inte alltid har några egna djupare erfarenheter av den digitala värld och de nya kommunikationsmönster som numera är självklara för många yngre.

Jag tror att den monopolliknande situation på högre utbildning och examensrätter som råder i många länder redan nu utmanas på olika sätt. Högt utbildade studenter med fina examensbevis får allt oftare jobb som inte motsvarar deras förväntningar eller utbildningsnivå. Legitimiteten för traditionell högre utbildning sviktar och MOOC-utbudet kommer att påskynda den utvecklingen. Bildning och kompetens kan förvärvas på många olika sätt och det finns ett sug efter mera av den varan och gärna i nya och mer flexibla former.

Att MOOC dessutom kan bedrivas med avsevärt lägre kostnader än traditionell campusutbildning gör den än mer spännande – eller farlig om man så vill. Om några år vet vi bättre. Men svaret på frågan i rubriken är förstås ja!

8 svar to “Ska vi bry oss om MOOC?”

  1. Kenneth Nyberg februari 20, 2013 den 17:47 #

    Läsvärt som alltid! Den kommentar jag började skriva här blev givetvis alldeles för lång och slutade därför som ett inlägg på min egen blogg (ursäkta reklamen): http://tidensskiften.se/2013/02/20/mer-om-mooc/. Jag har en känsla av att den här diskussionen bara har börjat…

    • P-O Rehnquist februari 21, 2013 den 09:01 #

      Tack Kenneth för ditt inlägg. Som sagt, diskussionen har nog bara börjat och vart utvecklingen tar vägen är svårt att förutspå.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Härnösand och Skara | P-O:s reflektioner - februari 22, 2013

    […] ← Ska vi bry oss om MOOC? […]

  2. Debattinlägg om massiva nätkurser | Tidens skiften - mars 4, 2013

    […] om massiva nätkurser, vilken delvis är nyskriven och delvis bygger på tidigare inlägg här samt kommentarer jag gjort på P-O Rehnquists blogg. Grunddragen i resonemanget är alltså desamma som i tidigare […]

  3. M O O C – underskatta inte möjligheter och risker! | P-O:s reflektioner - mars 4, 2013

    […] om riskerna med att spå framtiden går jag ändå vidare i debatten. Här är för övrigt mitt förra inlägg i detta […]

  4. En ny era? | Vetenskap & Allmänhet - maj 14, 2013

    […] Här finns en artikel i the Guardian om MOOC-debatten. P-O Renqvist skriver också om MOOC på sin blogg. […]

  5. Ett enormt globalt skifte för högre utbildning | Klas-Herman Lundgrens blogg - maj 22, 2013

    […] Nätet och dess tjänster samt inflytande över vår vardag utvecklas snabbt (vad som sker online och offline är något som för länge sedan börjat smälta bort – se bara på Twitter under en konferens eller Facebook under den arabiska våren) och det är bara rimligt att det också kommer att användas mer till utbildning. Dessutom har MOOC redan blivit populära och möjligheten att undervisas av världens bästa lärare lockar. P-O Rehnquist exemplifierar väl formen och lockelsen med en MOOC på sin blogg så här: […]

  6. Mer om MOOC | Kenneth Nyberg - oktober 3, 2013

    […] idag publicerade så P-O Rehnquist på sin alltid läsvärda blogg ett inlägg med rubriken ”Ska vi bry oss om MOOC?”. Jag hade tänkt skriva en kort kommentar till det direkt på bloggen, men föga förvånande […]

Lämna en kommentar