Jag sätter punkt

31 Mar

I den här bloggen har jag gjort över 200 olika inlägg med start hösten 2012. Det blev nästan lika många i den förra bloggen som jag skrev i egenskap av förvaltningschef vid Göteborgs universitet. De mesta har handlat om högskolefrågor; utbildning, forskning, organisation och ledarskap. Mot slutet också allt mera om skolan och lärarutbildningen.

Jag har fått fram det jag hade på hjärtat och är nöjd med det. När jag dessutom inom kort lämnar det aktiva yrkeslivet känns det nu bra att sätta punkt för bloggandet. Till hösten kommer jag nog igen som bloggare, men då med en annan inriktning.

Nedan har jag sammanställt det senaste kvartalets 10 mest lästa blogginlägg. Det går också bra att leta äldre inlägg i bloggens sökfunktion.

Varsågoda och tack för mig!

Om högskolans styrning
Kollegial styrning
Ett bakslag för kollegialiteten som ledningsmodell
Att fila på skolbänken under ett matematikprov
Om antagning till högskolan
Slöseri med lokaler
Svara på vad som menas med att förstatliga skolan!
New Public Management – mer positivt än negativt
Har du generisk kompetens?
Att styra med regler eller med värderingar

 

12 svar to “Jag sätter punkt”

  1. Jan Petter Myklebust mars 31, 2014 den 08:53 #

    Hei

    Takker for dine gode refleksjoner

    Mvh

    Jan Petter Myklebust
    Bergen

    • P-O Rehnquist mars 31, 2014 den 08:55 #

      Tack Jan Petter för vänlig hälsning!

  2. Kerstin Norén mars 31, 2014 den 08:56 #

    Tack själv; det har varit viktiga inlägg i debatten många gånger. Ska bli roligt att följa nyorienteringen också.

    Hälsningar Kerstin

    • P-O Rehnquist mars 31, 2014 den 09:00 #

      Tack Kerstin. Nyorienteringen innebär sannolikt att jag ger mig på helt andra ämnesområden än högskolan. Lycka till med ditt eget viktiga uppdrag!

  3. Arne Sjöblom mars 31, 2014 den 18:15 #

    P-O. Det kommer att bli tyst, och inte lika intressanta inlägg, om högskolevärlden när du slutar skriva. Du har skrivit mycket läsvärt och insiktsfullt. Jag ser framemot att ta del av din röst i andra sammanhang.
    /Arne Sjöblom

    • P-O Rehnquist mars 31, 2014 den 18:18 #

      Tack Arne, det var vänligt sagt.

  4. Per Rosenblad april 1, 2014 den 07:04 #

    Stort tack, det har varit mycket intressant och givande att följa ditt bloggande!

    • P-O Rehnquist april 1, 2014 den 07:09 #

      Tack för uppmuntran!

  5. percipia april 1, 2014 den 15:36 #

    Tack! Det har varit intressant och uppmuntrande att följa din blogg. Det är alltid skönt att se att fler än man själv tänker som man själv gör i dessa frågor.

    • P-O Rehnquist april 1, 2014 den 16:34 #

      Det var roligt att höra. Tack själv!

  6. Karin Röding maj 15, 2014 den 21:22 #

    P-O!
    Tack för att du för det första är så bra på att kommunicera till omvärlden. Du lärde mig mycket om det när du var min chef och det har jag tagit med mig vidare i livet. Dina bloggar är intressanta och alltid läsvärda men ibland väl mycket Utbildningsdepartementets megafon i väster! Karin

    • P-O Rehnquist maj 16, 2014 den 06:17 #

      Tack Karin!
      För att återgälda vänligheten vill jag nämna dina främsta egenskaper; mod och framåtanda. Flera ledare inom vår bransch skulle behöva lite mera av den varan!
      Som liberal tenderar jag kanske att hamna på regeringens linje i olika högskolepolitiska frågor, dock inte i alla. Det må vara hänt. Men när vi om några år ser tillbaka på perioden 2006 – 2014 så tror jag att allt flera kommer att uppskatta den kursändring som gjordes, de nya resurser som tillfördes och flera övriga reformer inom högskoleområdet. Allt är relativt, vi vet hur det var innan och får se vad som kommer härnäst 🙂

      Allt gott / P-O

Kommentera

