Vad göra med 1,2 miljarder till högre utbildning?

14 Mar

Regeringen har nu spelat ut sin stora satsning på högre utbildning inför kommande år. Det kan för all del komma mera, men då säkert i mindre portioner. Det är förstås lovvärt att satsningen görs och inte heller så överraskande att det handlar om nya utbildningsplatser, hela 10000. Regering och riksdag kan i praktiken bara styra och utveckla den högre utbildningen på två sätt. Med regler och med resurser. Tur då att man här väljer det senare.

För min egen del kan jag tänka mig lite andra prioriteringar om jag skulle disponera hela 1200 miljoner kronor för högre utbildning.

Jag skulle satsa på att understödja kvalitetsutvecklingen. Ungefär halva beloppet – 600 miljoner – lägger jag därför på en förstärkt studentpeng i första hand till det stora hum/sam-området. Det skulle bidra till en högre lärartäthet i undervisningen, vilket troligen är en av de mest angelägna kvalitetsreformerna i dagens läge.

En annan kvalitetshöjande åtgärd är att få in flera utländska studenter i våra utbildningar. Jag behåller studieavgifterna, men satsar på ett kraftigt utbyggt stipendieprogram, säg ytterligare 200 miljoner kronor. Så länge svenska studenter betalar avgifter för studier utomlands (med ett par länder undantagna) är det rimligt att vi ansluter oss till praxis och konkurrerar på lika villkor. Det visar sig också att antalet utländska betalstudenter nu ökar och med ett väl utbyggt stipendieprogram kan den trenden förstärkas.

Slutligen har jag ca 400 miljoner kronor kvar. De lägger även jag på lärarutbildningen. Men inte bara på den reguljära utbildningen utan också på att skapa alternativa vägar in i läraryrket. Det tror jag kan attrahera bristvaran naturvetare/tekniker liksom det kan bidra till att höja yrkets status och ge bättre anställningsvillkor. Se här.

Nu har jag gjort av med 1,2 miljarder kronor på 10 minuter 🙂

Kommentera

