Kvalitetssystem prioriteras före kvalitet

10 Mar

För ett och ett halvt år sedan skrev jag om Toyota på min blogg. Företagets kvalitetssystem var tidigare världsledande och beundrades av många. Ändå höll det på att sluta i en katastrof – se här.

Detta illustrerar att det inte finns något givet samband mellan ett väl utvecklat kvalitetssystem och hög faktisk kvalitet och goda resultat i verksamheten. Men denna lärdom tycks vi inte ha tagit till oss inom den högre utbildningen.

Om man skulle summera all den tid och kraft som under senare år har lagts ned på att utforma ett kvalitetssystem för högskolesektorn så ter sig resursinsatsen helt orimlig. Och debatten som den nu förs handlar ofta om vem som har haft mest rätt genom åren och om vad regeringen har gjort fel i denna fråga. Föga konstruktivt, och inte är det över än. Minst ett par år till ska det processas och bråkas om en ny modell för kvalitetsutvärdering.

Däremot hör man väldigt lite om vad som görs för att förbättra den faktiska kvaliteten i verksamheten och att lyfta resultaten. Rapporter om det allvarsamma läget för svensk högre utbildning kommer i en strid ström. Inte bara ifrån utomstående experter utan också från engagerade högskolelärare. Tyvärr avfärdas dessa ofta med en axelryckning eller med tystnad.

Det finns andra problem med allt för elaborerade kvalitetssystem; de driver administration och en växande dokumentflora. Mängder av uppgifter, statistik, självvärderingar och analyser ska sammanställas och utarbetas. Av vem? Jo, av undervisande och lärare och forskare samt av en växande kader av specialiserade tjänstemän. Inte alla ser sambandet mellan NPM-tendenser och arbete med kvalitetsprocesser. Det borde man göra.

Min förhoppning är alltså att vi kan lägga större kraft och mera tid på direkta åtgärder för att förbättra kvaliteten i undervisningen och forskningen och ägnar mindre tid år processer och käbbel om vem som har rätt. De som är mitt i verksamheten vet bäst vad som behöver åtgärdas och förbättras utan att tyngas av överarbetade kvalitetsmodeller.

 

Annonser

Ett svar to “Kvalitetssystem prioriteras före kvalitet”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Var är den kritiska debatten om kvalitetssystem? | Reflexio - november 5, 2014

    […] ger högre kvalitet i form av bättre resultat? Frågan är allvarligt menad och jag har skrivit om detta tidigare i en annan bloggserie. Är det inte rimligt att just universitet och högskolor kan hänvisa till […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: