När jobbar ni då?

28 Feb

Jag läser en artikel i Dagen Industri* om en engelsmans syn på svenskt arbetsliv. Colin Moon säger att vi tillbringar 25 % av arbetstiden i mötesrum och nästan lika mycket tid på att fika. Han förstår inte riktigt att vi svenskar kan få något gjort och är särskilt fascinerad över vår möteskultur.

Alla möten avslutas med att man bokar in ett nytt möte och ofta förekommer också förmöten till det egentliga mötet. Det svenska arbetslivet präglas av ”P” säger Moon; planering, processer och projekt.

Colin Moon har så rätt, så rätt och eftersom han lyfter fram två av mina käpphästar refererar jag mer än gärna till hans artikel.

Möten! Om det bara var 25 % av arbetstiden som gick åt till möten. För egen del satt jag under min aktiva tid i möten mer än halva arbetstiden. Jag har skrivit om det här.

Planering! Huu. När planering och utarbetandet av styrdokument blir en verksamhetsgren i sig har det gått alldeles för långt. Planera mindre och leverera mera, säger jag. Läs här.

Colin Moon avslutar med en lite lustig reflektion. ”Det mest fascinerande med svenskar är att de utgår ifrån att de är normala.”

 

*/ Jag har under senare år upptäckt att Dagens Industri har ett bredare innehåll än man kan tro. Här avhandlas många allmänna samhällsfrågor och ges en något annorlunda inblick i svenskt arbetsliv. Tyvärr kan man inte länka till deras artiklar, åtminstone inte samma dag som de publiceras. Nya tider i tidningsbranschen.

 

Kommentera

