Om högskolans styrning, en fortsättning

31 Jan

Mitt senaste blogginlägg är ett av de mest lästa hittills. Det är ett bemötande av den Uppsalabaserade grupperingen för forskningens frihet och ökad kollegial styrning. Självklart är jag för forskningens frihet, men jag invänder mot deras argumentationslinje och inte minst mot deras lovsång till den kollegiala styrningen.

Som ett brev på posten får de idag också mothugg i en replik av Bo Rothstein som med stor legitimitet sågar debattörerna vid fotknölarna. Han menar liksom jag att demokrati är ett malplacerat begrepp i dessa sammanhang och redogör för sina erfarenheter från de kollegiala processerna vid tre svenska universitet. Ja, läs själv.

Självklart ska de vetenskapligt kompetenta ha ett avgörande inflytande över utbildningens och forskningens innehåll och inriktning. Få invänder mot detta.

Problemet – förutom det Rothstein tar upp –  är att den kollegiala styrningen som den tillämpas ofta kommer att omfatta ”allt”. Inte sällan hanteras i dessa organ på fakultets- och institutionsnivå allmänna frågor om arbetsmiljö, personalförmåner, vaktmästeriservice, IT-system, ekonomiska redovisningsmodeller och liknande. Dels saknas då kompetens i de ofta komplicerade sakfrågorna, dels uppkommer ett demokratiskt underskott med tanke på hur organen väljs och sammansätts. Jag har utvecklat detta mera utförligt här.

Om jag sammanfattar mig så tycker jag att tre frågor hänger i luften:

  • Hur menar debattörerna att styrningen inom lärosätena ska utformas givet att de är statliga myndigheter som lyder under regeringen och har styrelser med fullt ansvar? (Märkligt att just statsvetare tar så lätt på de konstitutionella förutsättningarna).
  • Vilken forskning om den svenska högskolans styrning är det man hänvisar till när den så kallade autonomireformen döms ut?
  • På vilket sätt har forskningens frihet begränsats som en konsekvens av nämnda reform?

Det här är ett ämne som engagerar. Låt oss hoppas på fortsatt intensiv debatt.

Kommentera

