Har du generisk kompetens?

22 Jan

Nya begrepp dyker upp med jämna mellanrum. För några år sedan blev det väldigt populärt att i utbildningssammanhang tala om generiska kunskaper och färdigheter. Tidigare hade vi hört talas om generiska läkemedel – generika – men ordet fanns knappast i den utbildningsvetenskapliga vokabulären.

Det nya ordet dök upp i anslutning till ett ökat fokus på kursplaner och lärandemål. Jag tror det blev uppenbart för många att de studenter som lämnar högskolan måste kunna så mycket mera än vad som ryms i detaljerade styrdokument. De måste exempelvis kunna samarbeta och kommunicera väl, hämta in nya kunskaper på egen hand och lösa olika uppdykande problem. Att dessa förmågor tränas i högskoleutbildningen är självklart av största vikt, men det är svårt att formulera i lärandemål. Därför, och i anslutning till den haltande Bolognaprocessen, lanserades begreppet generiska kunskaper och färdigheter. På vardagssvenska är det ungefär detsamma som generell kompetens, men det låter inte så flashigt. Det motsvarande begreppet på engelska – transferable skills – säger egentligen mera.

Populära begrepp tenderar att vidgas och efterhand rymma allt gott. I en och samma text hittade jag följande som förknippas med generisk kompetens:

Kreativitet, analysförmåga, ansvarstagande, förståelse för hur kunskap utvecklas, göra kritiskt analytiska reflektioner, kommunikationsförmåga, kritisk förmåga, kritiskt tänkande, metakognitiv förmåga/reflektionsförmåga, problemlösningsförmåga, samarbetsförmåga, självständighet, ta ställning, utveckla ett omdöme och värderingsförmåga

Sug på den karamellen!

Då gillar jag bättre högskolelagens föreskrift om de generella färdigheter som ska bibringas studenterna:

Utbildningen .. skall utveckla studenternas förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar, förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Det räcker långt och jag tycker rent allmänt att man bör vara försiktig med att lansera nya begrepp. Om man ändå gör det bör ställas höga krav på definitioner och stringens. Annars urvattnas snabbt det vaga begreppet till ett modeord och tappar raskt i betydelse. Det är vad som nu sker med generisk kompetens.

Annonser

Ett svar to “Har du generisk kompetens?”

  1. josefin december 14, 2015 den 10:08 #

    tack peo för redogörelse av begreppet! studenter från GU.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: