Svarar du på enkäter?

16 Jan

Det gör inte jag, åtminstone gör jag det mycket sällan.

Själv får jag så gott som dagligen någon propå om att jag bör ha åsikter i något ämne och besvara frågor. Det kan exempelvis gälla hur jag upplevde mitt senaste verkstadsbesök med bilen eller vilka tidningar jag läser. Den digitaliserad värld vi lever i har förstås bidragit till den höga frekvensen.

Ett mycket närliggande och legitimt skäl för att inte svara är att det är störande och tar tid. Ett annat skäl är att frågorna ibland är så töntiga eller omöjligt formulerade att man bara blir förbannad när man ser eller hör dem. Dessutom kan tilläggas att en del enkäter spontant väcker reaktionen att det här har inte någon annan med att göra. De kan alltså vara på gränsen till integritetskränkande.

Sedan finns förstås mera seriösa enkäter, som inte är marknadsundersökningar och med med bättre formulerade frågor. Men även där är jag högst tveksam. Ofta förekommer vagt definierade begrepp i frågorna samtidigt som effekten ”som man frågar får man svar” alltid lurar bakom hörnet.

 Låt mig ta ett exempel. I en undersökning bland anställda på en arbetsplats ställs kanske frågan ”har du under senare tid vid något tillfälle känt dig mobbad eller diskriminerad?” Problemet är att mobbad respektive diskriminerad är begrepp som har olika innebörd för olika individer. Vissa anser nog att de blir mobbade om de inte får som de vill i en viktig fråga. Andra känner sig diskriminerade för att de inte uppmärksammas tillräckligt under kafferasterna.. o.s.v. Och om nu 16 % av de anställda svarar ja på nämnda fråga hur ska det tolkas. Är det bra eller dåligt? Min erfarenhet är att svaren övertolkas och kan leda till förhastade åtgärder.

De görs också mera vetenskapliga undersökningar i ämnen som rör samhälle och politik. Här är frågorna bättre konstruerade, men det finns andra problem. Dels tenderar dessa enkäter att vara mycket omfattande och ibland kräva bortåt en timme för att hinna besvaras seriöst. Dels är frågorna i sin mångfald av den art att man i flera fall inte ens tänkt på det ämne den aktuella frågan gäller och därför svarar ”vet ej” eller med det mest neutrala svarsalternativet. Därtill dras många av dessa omfattande undersökningar med en allt lägre svarsfrekvens, folk har tröttnat helt enkelt. Det gör det mera vanskligt att dra slutsatser utifrån resultaten.

Den typ av enkäter jag kan tänka mig delta i är sådana som rör angelägna samhällsfrågor och där få och korta distinkta frågor ställs. Exempelvis ”vilket parti skulle du rösta på om det var riksdagsval idag?” Eller ”är du för eller mot ett svenskt medlemskap i NATO?”

Svarar du på enkäter?

Kommentera

