Skolan – igen!

13 Dec

Skoldebatten är inne i ett intensivt skede. Bo Rothstein har idag en lite annorlunda vinkling på frågan då han i Göterborgsposten påminner om den skånske skolpolitikern Gösta Brodin och hans utspel i början av 80-talet. Då var jag verksam på Lärarhögskolan i Stockholm och minns det rabalder som Brodin ställde till med.

Med anledning av Rothstein artikel påminns jag också om annat.

För det första var skolan i någon mening i utförsbacke redan under 80-talet. Och det var under statligt huvudmannaskap, vilket förtjänar att påpekas idag då många ser ett återförstatligande som en lösning på skolans problem. Brodins frontalangrepp på lärarkåren fick fotfäste och satte igång förändringar för att det fanns ett brett och latent missnöje hos allmänhet och föräldrar med skolans utveckling på den tiden.

För det andra påpekas i artikeln att lärarutbildningen inte vilar på vetenskap och beprövad erfarenhet. Jag vill inte uttala mig för bestämt om situationen idag, men jag har aldrig verkat i en så ideologiserad värld som den jag upplevde under mina 12 år i lärarutbildningen. Med mantran som exempelvis ”en skola för alla” (vem kan vara emot det) kunde många stolligheter drivas igenom. Jag misstänker att situationen inte kan ha förändrats helt till idag.

För det tredje och fjärde framförs i artikeln att en skolas trovärdighet bygger på att den utsätter sig för externa granskningar med mått och kriterier för framgång. Det i sin tur innebär att skolan låter sig jämföras med andra skolor och med sig själv över tiden. Vi har haft alldeles för lite av det i Sverige. Och som Riksrevisionen har påtalat så duger inte Skolinspektionens utvärderingar som främst är inriktade mot ”dokumentfloran” runt skolans verksamhet.

Nej, det är förstås resultatet, inte minst elevernas kunskaper, som måste utvärderas och som är det främsta kriteriet på om en skola är framgångsrik eller inte. Sedan får man kalla detta NPM eller vad man vill, men det är det viktigaste för att vända utvecklingen, lyfta läraryrkets status och återfå allmänhetens förtroende – tror jag!

 

 

 

Kommentera

