Den tyska skolan som förebild?!

10 Dec

Den gångna veckan har så mycket skrivits om svensk skola att det mesta troligen är sagt och upprepat till leda. Ska något ytterligare tillföras bör det vara något nytt. Då Stefan Fölster i dagens SvD redovisar hur skolresultaten markant har lyfts i Tyskland väckte det därför mitt intresse. Tyskland har i Pisaundersökningarna från ett dåligt utgångsläge år 2000 till och med passerat Finland, som vanligen är det föregångsland vi hänvisar till här i Sverige. Jag sammanfatta Fölsters redovisning.

Tyskland har inte

  • centraliserat eller förstatligt skolan
  • tillfört mera resurser än Sverige
  • inte begränsat valfriheten mellan skolor

Tyskland har i stället gjort följande

  • flera barn erbjuds förskola
  • ny läroplan för skolorna med flera nationella prov
  • ny lärarutbildning
  • baserat skolutvecklingen på forskning
  • formativ bedömning av eleverna med snabba stödinsatser där de behövs
  • systematisk och extern utvärdering av skolor
  • fokus på undervisningen och lärandet (inte på dokumentproduktion)

Tyskland har alltså haft en inriktning på sina skolreformer som påminner om den svenska. Det finns dock några viktiga skillnader.

Den första tycks vara att man har fokus på vad som sker i klassrummet, själva lärandet. I Sverige handlar reformerna mest om systemförändringar på makronivån som kanske inte berör läraren och eleverna så mycket.

Den andra skillnaden är att man arbetar i den bespottade NPM-andan, det vill säga med fokus på mätningar och faktiskt resultat. Problemet med den svenska utvecklingen som jag belyst många gånger och som också Fölster understryker är all pappersexercis. Här hemma handlar utvärdering i allt för hög grad om att granska tjusiga planer och policydokument, vilket Skolinspektionen nyligen fick skarp kritik för. Det är elevens lärande och utveckling som ska stå i centrum när skolan utvärderas. Ett fokus på resultat är A och O.

Den tredje och viktiga skillnaden är att läraryrket i Tyskland har en helt annan status än här och även lönemässigt värderas därefter.  Att en högstadieklass skulle undervisas i naturvetenskap av en lärare utan en enda högskolepoäng i de aktuella ämnena är förstås otänkbart i Tyskland, men vanligt förekommande här hemma. Då blir det som det blir.

Det tyska skollyftet går inte att kopiera i Sverige, men det bör ge oss en tankeställare.

 

 

 

 

 

Annonser

10 svar to “Den tyska skolan som förebild?!”

  1. Pierre Gilly december 10, 2013 den 13:21 #

    Det är ju delstaterna som har ansvaret. De har en annan kompetens än svenska kommuner. Lärarlönerna är runt 20 000 kronor högre – per månad.

    • P-O Rehnquist december 10, 2013 den 14:05 #

      Javisst, som Fölster också skriver i artikeln är det delstaterna som har ansvaret för skolan. Och jag nämner ju detta med de högre lärarlönerna där.
      Det går inte rakt av att kopiera den tyska modellen, men nog finns det en hel del där att inspireras av.

      • Pierre Gilly december 10, 2013 den 15:44 #

        Den största skillnaden är att bara mindre än hälften läser på gymnasiet. Det blir ett helt annat urval då. De har också mycket färre privata skolor.

  2. Anniqa december 11, 2013 den 21:07 #

    Bor i Bayern och känner inte igen beskrivningen. Här är skolan BRUTAL även enligt välutbildade föräldrar. Stöd finns inte för de barn som behöver lite extra hjälp. Barnens resultat bygger till stor del på en hemma förälder som hjälper till med läxor. Barnen i allmänhet mår jättedålig. Pressen på 10 åringar är enorm, det är då de gallras bort.

    • P-O Rehnquist december 12, 2013 den 07:43 #

      Tack Anniqa för din återkoppling från Bayern. Mitt inlägg är i huvudsak ett referat av Stefan Fölsters artikel. Troligen har han i allt väsentligt rätt, men ser det mera från ett makroperspektiv. Att klimatet i den tyska skolan är hårt och ibland brutalt är något som många här hemma har haft på känn, men bra med din direkta och osminkade bild av läget. Som alltid är verkligheten komplex och svår att fånga i enkla modeller och lösningar.

  3. Peter Kim december 16, 2013 den 13:37 #

    Jo men tror ni verkligen att man ska kunna skapa bra resultat utan riktigt hårt jobb och dedikerade föräldrar? I Korea som ligger i topp bland OECD-länderna är pressen och konkurrensen enorm och det är oerhört tufft för barn och föräldrar men det har ju gett resultat. Här i Sverige pratar man om att avskaffa läxor. Är helt övertygad om att alla länder i toppen har ett med svenska mått mycket tuffare system.

    • P-O Rehnquist december 16, 2013 den 15:17 #

      Hej Peter,
      man ska nog vara lite försiktig med Korea som ett föredöme för svenskt skolväsende. Mycket stor press på unga elever och extremt långa skoldagar. Hög självmordsfrekvens o dyl.
      Men läs i min blogg hur man gjort i Landskrona! Höga förväntningar på barnen och mera fokus på kunskaper – det räcker långt!

      • P-O Rehnquist december 16, 2013 den 15:19 #

        Jag menar alltså den bloggpost jag publicerade idag – den 16 december.

  4. Peter Kim december 16, 2013 den 18:24 #

    P-O

    Jag säger som de sa i tv-programmet Fame en gång i tiden: You want fame? Well fame costs and right here is where you start paying – in sweat!

    Man kan inte nå framgång när konkurrensen hårdnar utan press och press innebär tyvärr utslagning. Man har inte långa skoldagar i Korea. Däremot har många extralektioner efter skolan och de kan hålla på i flera timmar. Självklart är pressen hög men det är också det som gjort att Korea är i toppen i PISA och att Samsung numera är det högst värderade icke-amerikanska varumärket i världen.

    Man kan ha synpunkter på detta och om det är bra i olika avseenden men resultatet talar sitt tydliga språk.

    • P-O Rehnquist december 17, 2013 den 08:56 #

      Peter, vi har nog lite olika syn på det här. Men det finns en intressant kommentar i detta flöde från ”Anniqa” som bor i Bayern. Hon sammanfattar kort sina intryck som förälder från den tyska skolan. Läs denna. Jag antar att den koreanska skolan är något åt det hållet, kanske driver man barnen ännu hårdare där.
      Allt har sitt pris och det finns andra sätt att lyfta resultaten i Pisa.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: