Alvesson om den högre utbildningen

22 Nov

Organisationsforskaren Mats Alvesson gick ut hårt i gårdagens SvD. Nu som vid tidigare tillfällen går han hårt åt tillståndet i den högre utbildningen.

Självklart är det överdrifter som framförs, men här gäller verkligen talesättet ”ingen rök utan eld”. Som en uppföljning till artikeln genomförde för övrigt SvD en chatt där många nuvarande och tidigare studenter bekräftade och i flera fall förstärkte den nulägesbeskrivning Alvesson presenterat.

En kort sammanfattning av Alvessons kritik:

  • Det finns inga klara kriterier för vad som ska vara högre utbildning. Inom högskolesystemet ryms ett sammelsurium av korta, praktiska och yrkesinriktade kurser och utbildningar parallellt med traditionellt teoretiska, krävande och tidlösa ämnen.
  • En stor del av utbudet är ovetenskapligt. Det förmedlar inte en kritisk och analytisk hållning till studenterna och sviker därmed de akademiska idealen.
  • Alvesson hänvisar till en amerikansk studie som påvisar att 40 % av de högskolestuderande inte förbättrar sin intellektuella förmåga under utbildningen. Vi är alltså en del av en internationell trend.
  • Många studenter går på halvfart (i heltidsstudier) utan engagemang eller driv. Studiernas uppläggning och de låga kraven möjliggör detta. De läser vad Alvesson benämner ”studiemedelssäkerställande” ämnen.
  • Pedagogisk utveckling, arbetslivsrelevans och nöjda studenter är viktigt, men där görs redan (mer än) tillräckligt menar Alvesson.
  • Många universitets- och högskolledningar duckar för problemen och är främst intresserade av genomströmning, stabil ekonomi och att undvika interna konflikter.

Ja, vad säger man om detta?! Visst han tar ut svängarna, men det finns enligt min mening en kärna av sanning i kritiken. Under senare år har det också kommit många andra vittnesmål och rapporter som pekar i samma riktning – liksom UK-ämbetets utvärderingar.

Det är därför fel, menar jag, att enbart skjuta på budbäraren. Att förringa, förlöjliga och raljera med Alvesson är ingen konstruktiv väg framåt och jag har tyvärr sett en del sådant under det senaste dygnet, inte minst i de sociala medierna.

Frågan om kvalitet och resultat i den högre utbildningen måste tas på stort allvar. Att ropa efter flera utbildningsplatser kan inte vara den mest angelägna frågan idag. Kvalitet måste gå före kvantitet. Och som jag framfört tidigare; varför görs ingen seriös och mera generell undersökning för att ta reda på det faktiska tillståndet i den högre utbildningen? Det blir för mycket löst tyckande och ideologistyrda åsikter från olika håll.

Annonser

Ett svar to “Alvesson om den högre utbildningen”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Universitetskanslern bekräftar kvalitetsproblem | P-O:s reflektioner - november 25, 2013

    […] min förra bloggpost kommenterade jag organisationsforskaren Mats Alvessons kraftiga kritik av ”förfallet” inom […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: