Löfvens ambitioner vs UK-ämbetets utvärderingar

29 Okt

Idag publicerar Stefan Löfven en artikel i DI som går ut på att Sveriges högre utbildning bör byggas ut. Samtidigt offentliggör UK-ämbetet en omfattande utvärdering av landets teknik- och ingenjörsutbildningar. Här finns ett samband!

Löfven är lite olyckligt ute när han hänvisar till just Sydkorea som en förebild för svensk högre utbildning. Visserligen är övergången från gymnasieskolan ca 80 % av en årskull, men det finns en annan sida av myntet. Sydkoreas utbildning på alla nivåer kännetecknas av skarp konkurrens, mekanisk utantillinlärning, ökade klassklyftor, mycket långa studiedagar för eleverna, stress och hög frekvens av självmord. Ja läs själv!

Om man söker argument för att bygga ut svensk högre utbildning finns bättre och mer närliggande länder att hänvisa till.

När det gäller utvärderingen av teknik- och ingenjörsutbildningarna så är det en nedslående läsning. Drygt 30 % av alla utbildningar får betyget bristande kvalitet, vilket i praktiken är detsamma som underkänt. Om de inte skärper sig inom ett år får de läggas ned. Det kommer att riktas metodkritik mot utvärderingen, det görs alltid i dessa sammanhang. Man ska dock betänka att det är ledande akademiker inom området i samarbete med industrin som står bakom utvärderingarna.

I debatten har man även noterat de som hävdar att Sverige bör sluta med utvärderingar som dessa då de ger oss ett dåligt internationellt rykte. Det är också en synpunkt jag har svårt att förstå. Tvärtom bör vårt anseende rimligen förbättras långsiktigt om vi är seriösa och öppna med våra utvärderingar.

Svensk högre utbildning lider av kvalitetsproblem, det kan inte råda någon tvekan om den saken. Det är inte bara UK-ämbetets kvalitetsutvärderingar som indikerar detta. Att i det läget, som Stefan Löfven gör, ensidigt förorda expansion och fler utbildningsplatser är ingen klok strategi. Konsolidera och förbättra först utbildningen för de 100.000-tals studenter som redan är i systemet, säger jag (inlägg från 2012). Att gå på kvantitet före kvalitet lönar sig sällan i något sammanhang.

Ska den eftergymnasiala utbildningen byggas ut så bör man i första hand satsa på Yrkeshögskolan – och det görs visst, men kunde gå snabbare.

Avslutningsvis, ett stort grattis till grannen Chalmers som sticker ut positivt i utvärderingen. Där finns tydligen landets bästa ingenjörsutbildningar.

Annonser

Ett svar to “Löfvens ambitioner vs UK-ämbetets utvärderingar”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Löfven är fel ute | Emil Källström i Sund - oktober 29, 2013

    […] Idag skriver Stefan Löfven i Dagens Industri vykort hem till de svenska väljarna från sin resa till Sydkorea. Det gör han rätt i. Frågan är om han tar med sig rätt lärdomar. Sydkorea är ett fascinerande land som visar hur fort det går att lyfta sig från botten till toppen i ekonomisk utveckling om man satsar på att bli en liberal marknadsekonomi – låt vara att Sydkorea startade sin resa genom väldigt tajt samarbete mellan stat och kapital. Löfven skriver hem från Seoul om skola och högre utbildning, Det sydkoreanska skolsystemet är dock, om än på många sätt framgångsrikt, inte oproblematiskt. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: