Blir studenterna allt sämre?

16 Sep

Under en längre tid, och mer intensivt det senaste halvåret, har studenternas förkunskaper kommit i fokus. Många, även jag själv har skrivit om detta tidigare. I helgen tog också radioprogrammet Kaliber upp frågan och många universitetslärare fick komma till tals och bekräftade trenden.

Studenterna blir allt sämre på att läsa och förstå texter samt inte minst på att själva formulera sig skriftligt är det entydiga budskapet. Därtill kommer de sedan länge pågående larmen om att baskunskaperna i sig, inte minst i matematik och naturvetenskapliga ämnen, är stadigt sjunkande.

En sak förvånar mig mer än annat. Varför görs ingen seriös och oberoende kartläggning av det faktiska tillståndet? Nu är det mest anekdotiska rapporter och ett allmänt tyckande. Med de enorma forskningsresurser som står till förfogande måste detta enligt min mening vara ett högprioriterat område. Här har vetenskapssamhället ett stort ansvar.

Det finns två mera renodlade alternativ. Antingen är det inte sant, utan alla larmrapporter är klart överdrivna och i den mån studenterna är sämre i något avseende så är de bättre i andra. Bra i så fall, då kan vi tills vidare lämna frågan.

Eller också är det sant att förkunskaperna och språkförmågan hos många nya studenterna börjar närma sig katastrofnivåer. Och då kan de inte finnas någon annan högskolefråga som är lika viktig att åtgärda som denna.

Att försöken att ta reda på hur det ligger till uteblir gör att man blir misstänksam. Finns det starka intressen som helst vill undvika en kartläggning? Och i så fall varför?

Annonser

3 svar to “Blir studenterna allt sämre?”

  1. Lumor september 16, 2013 den 15:26 #

    Bra skrivet. Det är lite pinsamt tycker jag att universitetslärare driver en fråga på detta sätt utan att komma med annat än anekdotisk evidens. Inte särskilt vetenskapligt…

  2. Måns Östring september 17, 2013 den 04:45 #

    Vad säger du om PISA-testet? http://sv.wikipedia.org/wiki/PISA_(utbildningsstudie) Kanske kan en bild av Sverige. Det är inte så att det helt enkelt kan vara svårt att göra en mätning – speciellt om man ska ta in kunskap som inte ens kanske fanns om man går ett antal år tillbaka i tiden när datorvanan/telefonvanan inte var så stor?

    • P-O Rehnquist september 17, 2013 den 05:51 #

      Tack. PISA riktar sig mot 15-åringar i grundskolan. Jag tror man får lägga upp denna kartläggning lite annorlunda, men är övertygad om att ett gäng kreativa samhällsvetare hittar en fungerande metodlösning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: