Misslyckade IT-projekt

11 Sep

Sådana finns det gott om! Jag skulle vilja säga att de allra flesta projekten blir om inte misslyckade så åtminstone inte som man ursprungligen hade tänkt sig. Och nästan alltid dyrare än utlovat.

Själv har jag genom åren varit engagerad i ett flertal sådana, det erkänns direkt! Vissa dyrköpta lärdomarar har jag fått med mig och inspirerad av en artikel i tidningen Chef sammanfattar jag här min erfarenhet:

Tänk stort agera i det lilla

Kanske den viktigaste lärdomen av alla. Allt för många önskemål, behov och problem läggs in i en storskalig plan. Och visst är det lätt att ryckas med och ställa sina förhoppningar till att vardagligt trassel ska lösas med några enkla knapptryckningar i framtiden. Nej, tänk gärna stort, men ta små distinkta steg i IT-projekten och se till att lyckas med varje steg innan du går vidare – annars avbryt!

Lös inte organisatoriska problem med IT

Om organisationen är i otakt eller folk har svårt att komma överens så blir det sannerligen inte bättre om man försöker implementera ett IT-system för att få lugn och ordning. Men så kan det väl inte gå till? Jo, det är just vad det gör, påstår jag. Det är lätt att hitta exempel där relationsproblem på arbetsplatsen har undvikits och förhoppningarna har ställts till IT. Kanske särskilt vanligt i konflikträdda miljöer – ingen nämnd och ingen glömd 🙂

IT-lösningar kräver gemensamma arbetssätt

Om exempelvis varje institution inom ett universitet vill ha egna rutiner för hur man ska lägga schema, boka lokaler eller administrera studenter så är det ingen mening att försöka utveckla gemensamma IT-lösningar. IT kräver mer eller mindre standardiserade arbetsrutiner. En dyrköpt insikt för många.

Svår pedagogik att ”sälja in” IT-lösningar

Nästan alla IT-system bygger på en form av centralisering, arbetsrutiner ska likriktas och de som jobbar närmast eller i kärnverksamheten ska befrias från tidskrävande vardagsarbete. Det i sin tur innebär att de synliga centrala kostnaderna för att förvalta och hålla systemen i drift ökar och ifrågasätts. Däremot är det svårare att lokalt ta hem rationaliseringsvinsterna. De som blir av med det manuella arbetet känner sig lätt hotade och är sällan entusiastiska över förändringarna. Så i sämsta fall innebär det nya IT-systemet att de centrala kostnaderna ökar, lokalt är det bara missnöjet som ökar medan besparingarna uteblir.

Använd externa konsulter

Att leda IT-projekt med framgång är ett yrke i sig. Allt för ofta har man hamnat i projekt med en entusiastisk, men amatörmässig ledning. Det slutar alltid illa. Om förarbetet är rätt gjort med acceptans för gemensamma rutiner och standardisering så är en duktig projektledare guld värd.

Hur sammanfattas dessa erfarenheter? Ja, man får se krasst och realistiskt på IT-lösningar. De kan underlätta mycket i vardagen, men om inte förarbetet är rätt gjort så är det bättre att avstå!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: