Om ”trängselskatten” i Göteborg

13 Aug

För den läsare som inte vet kan jag informera om att det i Göteborg har införts en så kallad trängselskatt. Det kostar alltså att åka bil in och ut, eller genom, staden. Ungefär samma upplägg som i Stockholm. Men så snurrigt det har blivit här!

Först måste man klargöra att det inte handlar om en skatt utan en avgift. Skillnaden mellan skatt och avgift är att den förra betalas av alla oavsett om de utnyttjar en viss tjänst eller ej, medan avgiften betalas av den som använder tjänsten. Som bekant förekommer mängder av avgifter för olika samhällstjänster – och det här är alltså ännu en.

Vidare är det här med (minskad) trängsel sekundärt eller möjligen en positiv bieffekt av den införda av avgiften. Huvudsyftet är dock att överhuvudtaget få in pengar för att kunna betala nya vägar och trafikleder.

trängselskatten är en vägavgift, inget annat*. Sådana finns som bekant i många andra länder, närmast i Norge. Den debatt om ”trängselskatt” som har flammat upp i Göteborg hade underlättats om fenomenet hade benämns vid sitt rätta namn.

Nåväl, när besluten väl är fattade och vägavgiften införd så kommer man i Göteborg på att det ska folkomröstas om avgiften ska bli kvar eller tas bort. Ja, det är sant! När modellen är sjösatt och vägar, tunnlar och broar börjats bygga då ska man rösta om att eventuellt avbryta. Det hela initierades av tidningen GT som lyckades samla in tillräckligt med namnunderskrifter för att få upp frågan i kommunfullmäktige. Det må vara journalisterna förlåtet, men att sedan moderaterna i fullmäktige röstar för en folkomröstning är för mig närmast obegripligt. Så nu ska det bli en sådan under nästa år.

Ännu vet ingen hur frågan ska ställas i folkomröstningen. Men rimligast är väl ungefär så här: vill du slopa trängselskatten och i stället höja kommunalskatten med ca 1 krona? Ja eller nej.

Några ytterligare påpekanden som illusterar tokigheterna. Det är bara medborgarna i Göteborgs kommun som ska folkomrösta. Vägavgiften drabbar dock i minst lika hög grad de boende i kranskommunerna och andra genomresande. Vidare är vägavgiften beslutad i Sveriges riksdag och endast denna kan upphäva beslutet oaktat vad politikerna i Göteborg tycker. En folkomröstning kostar dessutom pengar och tar uppmärksamhet från mycket viktigare politiska frågor i Göteborg.

Själv tycker jag det är bra med den införda vägavgiften och nya satsningar på modern infrastruktur. I detta avseende ligger Göteborg långt efter Malmö och Stockholm.

*/ Har just fått veta att det i formell juridisk mening ändå är en skatt. Troligen för att det ligger ett riksdagsbeslut bakom. Men annars uppfyller den ju alla kriterier för att vara en avgift.

Annonser

4 svar to “Om ”trängselskatten” i Göteborg”

  1. GunnarD augusti 13, 2013 den 16:30 #

    Din definition av skatt stämmer inte riktig, ta ex. moms’en, den betalar bara dom som köper en vara/tjänst.

  2. Peter Kim augusti 26, 2013 den 08:27 #

    Bra skrivet. Om valet i folkomröstningen blir mellan fortsatt trängselskatt eller höjd kommunalskatt blir ju folkomröstningen ganska meningslös. Valet måste ju rimligen vara mellan att ha kvar eller att avskaffa trängselskatten, men med konsekvensen att hela västlänksprojektet då måste läggas ned.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Glömda förlorare är Fp och Mp samt ”folkomröstningen” | Reflexio - september 15, 2014

    […] ska något ändras krävs ett regeringsbeslut. Hanteringen misskrediterar demokratin och får ett löjes skimmer över […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: