Hur ska verksamheten styras och organiseras?

10 Jun

Jag har i ett tidigare inlägg kritiserat den flora av så kallade styrdokument som växer i offentlig verksamhet. Möjligen var min rubricering – ”planera mindre” – lite missvisande. Det är förstås inte framåtblickandet och den mentala beredskapen för olika handlingsalternativ som jag vänder mig emot. Nej, jag menar att det läggs alldeles för mycket tid och kraft på att låsa fast en strävan framåt i bindande måldokument. Dessa tenderar sedan att få ett eget liv och leder lätt till någon form av tunnelseende. Det blir viktigare att svara upp mot vad som sägs i dokumenten än att följa utvecklingen i omvärlden och fortlöpande styra med stor flexibilitet. Jag har senare noterat att Percy Barnevik i sin läsvärda bok om ledarskap intar samma ståndpunkt.

I ett annat inlägg har jag varnat för risk- och konsekvensanalyser. Också de en form av styrdokument, men med en trist och passiviserande inriktning. Alla har väl sett de två likartade bilderna i vissa tidningar med rubriken ”finn fem fel”. Lägger man manken till ska man nog hitta felen – men sen då? Nej, då gillar jag bättre talesättet ”den som aldrig gör några fel gör förmodligen inget annat heller!”

Hur ska då ett universitet eller en högskola organiseras och styras? Jag har till och från haft anledning att fundera över detta och något borde man väl ha lärt sig efter alla år i och nära olika universitets- och högskoleledningar. Mycket är dock situationsbundet och några detaljerade organisationsmodeller som fungerar i alla väder finns förstås inte. Men jag vill lyfta fram fyra viktiga principer som jag tror på:

  • Den första handlar om decentralisering av viktigare och löpande beslut som rör kärnverksamheten. Vid högskolor blir det primärt till institutionsnivån (motsv.) och vid större universitet till fakultets- och institutionsnivån. En utpräglad kunskapsorganisation går inte att centralstyra, man måste lita på medarbetarna. Men denna princip gäller enbart i kombination med nästa.
  • Ett starkt fokus på resultat. Ledningens allra viktigaste uppgift är att följa upp och utkräva ansvar för verksamhetens resultat. Tro inte på de som hävdar att det inte går att värdera utbildningens och forskningens kvalitet och resultat. Det finns etablerade modeller för detta och mest effektiv är att jämföra resultaten med andras. Relativa mål är därför bättre än absoluta. Jag vill åter upprepa att decentralisering endast fungerar om någon utkräver ansvar för verksamhetens resultat.
  • Lägg stor vikt vid rekrytering av personal. En slapphet i detta avseende ger en brant uppförsbacke oavsett hur väl allt annat organiseras. Det är förfärande att exempelvis lektorer kan ”inlasas” på grund av brister i rutinerna. Och jag är mycket tveksam till så kallad kompetensbefordran, vilken innebär att man bara en gång i sin karriär, som ung, behöver konkurrera med andra om högre befattningar.
  • Slutligen förordar jag en samordning och viss centralisering av infrastruktur och administration. Det gör det också lättare för basenheterna att kunna fokusera på sina huvuduppgifter. Jämför gärna med hur ICA-koncernen och Praktikertjänst är uppbyggda. Den lokale handlaren eller tandläkaren fattar alla löpande och operativa beslut i verksamheten, men ägnar sig inte åt löneadministration eller fastighetsfrågor.

Det var mina fyra principer för organisation och styrning av lärosäten. En del universitet och högskolor utvecklas i rätt riktning, såvitt jag kan bedöma. Andra inte. Men ju snabbare och mera genomgripande omvärldsförändringar desto högre krav på flexibilitet i organisationen. Och där är vi nu.

Enligt min modell går det sämst för de lärosäten som försöker sig på en ökad centralisering i kombination med en otydlighet vad gäller krav på resultat och som dessutom har en fragmenterad och spretig administration.

3 svar to “Hur ska verksamheten styras och organiseras?”

  1. Peter Kim juni 12, 2013 den 07:35 #

    Man skulle nästan kunna tro att du är kritisk mot Vision 2020-upplägget, men så ska man väl inte uppfatta dina inlägg om planering och styrning ;-). Percy har läst din blogg!

  2. P-O Rehnquist juni 12, 2013 den 07:40 #

    Hej Peter,
    jag skriver aldrig om något specifikt lärosäte utan om läget och utvecklingen mera generellt. Har för övrigt varit anställd vid 6 olika lärosäten och hämtat intryck från alla 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sommaruppehåll | P-O:s reflektioner - juni 19, 2013

    […] Hur ska verksamheten styras och organiseras? […]

Kommentera

