(S) och Ibrahim Baylan omfamnar MOOC

5 Jun

Jag tänkte det skulle räcka med inlägg om MOOC för min del under en tid framöver, men kunde inte motstå ett nytt försök idag. Ibrahim Baylan har nämligen en intressant debattartikel i UNT. Visserligen känns språkbruket i vissa delar lite utdaterat (”studier kan göras över internet”), men likafullt får han mycket viktigt sagt.

Han konstaterar med all rätt att vår omvärldsbevakning är dålig och beredskapen för förändringar låg. Till skillnad från Baylan menar jag dock att det inte är regeringen i första hand som ska omvärldsbevaka utan de självständiga lärosätena, gärna samordnat.

I debattartikeln lyfter Baylan fram det demokratiska mervärdet som MOOC erbjuder. Många fler kan studera på egna villkor och det blir individens lust som i högre grad styr lärandet. Helt rätt, menar jag också.

Kritikerna till MOOC hävdar bland annat att fenomenet främst drivs av kommersiella intressen och bottnar i rå kapitalism. Men för mig framstår det i lika hög grad som ett vänsterprojekt. ”Högre utbildning åt alla, riv upp privilegierna och krossa professorsväldet” är slagord man möter i olika artiklar. Här har vi en som argumenterar i termer av klasskamp.

Baylan bidrar vidare till att avromantisera campusutbildningarna och värdet av den löpande direktkontakten mellan lärare och studenter. Faktum är ju att många kurser vid våra lärosäten idag bygger på glesa storföreläsningar av måttligt engagerade lärare. I mitt twitterflöde i morse meddelade en student att hon just klarat av en 5-veckorskurs där hon haft totalt tre timmars lärartid. Nej, då väljer man hellre interaktiva föreläsningar av de allra bästa lärarna på tider och villkor som passar en själv!

Baylan tror att MOOC-kurserna bidrar till att höja kvalitén i det reguljära kursutbudet. Det gör jag också.

Jag har två invändningar mot Baylans ståndpunkter.

För det första underskattar han den konkurrenssituation som är på väg att uppkomma. Han tror att våra reguljära campusutbildningar snarast kommer att öka i omfattning parallellt med ett snabbt framväxande MOOC-utbud. Det gör inte jag! Om jag minns rätt från nedläggningen av campusorten Härnösand fanns där 5000 inskrivna studenter, men bara drygt 200 av dessa fanns på orten, övriga läste på distans. Det kan ses som en förvarning om vad som är på väg och den konkurrens svenska lärosäten kommer att utsättas för.

För det andra menar Baylan att utvecklingsarbetet ska centraliseras och regeringen ta initiativ för att möta förändringarna i omvärlden. Men här behövs inga utredningar och långdragna remissförfaranden. Självklart måste initiativen komma från lärosätena själva. Den lokala friheten är stor i dessa frågor – det är bara att sätta igång!

Här finns några av mina tidigare inlägg om MOOC:

https://peosblogg.wordpress.com/2013/05/20/vad-mooc-egentligen-handlar-om/

https://peosblogg.wordpress.com/2013/02/20/ska-vi-bry-oss-om-mooc/

https://peosblogg.wordpress.com/2013/03/04/m-o-o-c-underskatta-inte-mojligheter-och-risker/

https://peosblogg.wordpress.com/2013/02/05/den-hogre-utbildningens-utmaningar/

https://peosblogg.wordpress.com/2013/02/15/nagra-tecken-i-tiden/

Annonser

Ett svar to “(S) och Ibrahim Baylan omfamnar MOOC”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sommaruppehåll | P-O:s reflektioner - juni 19, 2013

    […] (S) och Ibrahim Baylan omfamnar MOOC […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: