Många rätt i 10-punktsprogrammet för en bättre skola

3 Jun

I dagens DN-debatt gör regeringen gemensam sak med de lärarfackliga organisationerna, den kommunala arbetsgivaren och friskolornas företrädare. Även socialdemokraterna kunde ha varit med i uppropet såvitt jag kan bedöma av deras tidigare utspel, men här har nog partitaktiska hänsyn spelat in.

Också det som inte läggs fram i programmet är viktigt. Jag tänker främst på folkpartiets och LR:s envisa krav på ett förstatligande av skolväsendet. Bra att en så destruktiv strukturreform har kunnat läggas åt sidan och att man istället fokuserar på konkreta åtgärder här och nu!

Nedan redovisas de 10 föreslagna åtgärderna med mina korta kommentarer.

Höjda lärarlöner och karriärtjänster

Mycket viktigt och bra att det kommer först. Vad gäller lönerna bör man undvika att satsa för mycket på ingångslönen utan istället se till att det finns karriärmöjligheter i yrket med höga slutlöner för de lärare som anstränger sig och utvecklas.

Minskad administration

Självklart!

Legitimation och behörighet

Ja, det är nog rätt tänkt. Här gäller främst att fasa in den nya modellen så snabbt och smidigt som möjligt.

Högre antagningskrav

Ja, att höja behörighetskraven är nödvändigt. Högskoleprovet däremot är ju ett urvalsinstrument och har inget med behörigheten att göra, men likafullt är det förstås provocerande för den breda allmänheten att blivande lärare släpps igenom med helt undermåliga provresultat.

Lämplighetsprov vid antagningen till lärarutbildningen

Här säger jag nej! Erfarenheten talar inte för lämplighetstest. Dels sorterar man bort personer som under utbildningen skulle kunna utvecklas bra, dels lyckas man inte gallra bort de som egentligen inte bör bli lärare. Prognosvärdet är alltså för dåligt – och det blir dyrt och byråkratiskt.

Didaktiken är en viktig del av lärarutbildningen

Ja, man undrar förstås om inte lärarstudenterna redan idag får lära sig ”hur undervisningen ska läggas upp” – vad ägnar man sig åt annars?

Övningsskolor inrättas

Mycket tveksamt. Det fanns övningsskolor i anslutning till lärarutbildningarna fram till 1960-talet. Sedan avvecklades de med motiveringen att utbildningsmiljöerna blev för tillrättalagda för lärarstudenterna. Bättre att de får praktisera och möta ”verkligheten” i vanliga skolor, sas det då. Nåväl, kanske är förutsättningar bättre idag?

VFU bör utvecklas också vad avser uppföljning, bedömning och prövning

Ja, här prövas lärarlämpligheten bättre än i någon form av anlagstest före antagning till utbildningen.

Introduktionsåret utvecklas

Ja, det är bra. Här kan också de nya lärarna få en massa praktiska tips som bättre förmedlas ute på fältet av erfarna kollegor än av högskolans akademiska lärare och forskare.

Ett skolforskningsinstitut inrättas

Nej, varför splittra statens resurser för forskning och utveckling? I så fall ett klart underbetyg till universitet och högskolor. Nästa steg kan bli de tendenser vi ser i Storbritannien där lärarutbildningen flyttas ur akademin och hanteras av blivande arbetsgivare och institut i samverkan. Ingen bra utveckling.

Sammantaget är 10-punktsprogrammet ändå ett stort steg i rätt riktning. Måtte det nu bli politik och genomförande av detta. Ju förr dess bättre!

Annonser

Ett svar to “Många rätt i 10-punktsprogrammet för en bättre skola”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sommaruppehåll | P-O:s reflektioner - juni 19, 2013

    […] Många rätt i 10-punktsprogrammet för en bättre skola […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: