Matematik och språk

27 Maj

Häromdagen köpte jag en kaffe (22 kr) med tilltugg (16 kr). Kassabiträdet som var i 20 årsåldern halade fram en miniräknare och meddelade triumferande att jag skulle betala 38 kr. Det för mig osökt in på vad jag lärde mig i skolan och vad jag haft mest nytta av.

Huvudräkning är tveklöst en sådan färdighet. Att någon gång i 10-12 årsåldern ha lärt sig att behärska multiplikationstabellen reflexmässigt och ha tränats i division, addition och subtraktion har varit en ovärderlig färdighet som jag delar med de flesta i min generation. Det var förstås mycket tragglande under några år, men knappast något man ångrat senare i livet. I gymnasiet blev det derivator, integralkalkyler och andra knepigheter som jag inte minns och knappast haft någon vardaglig nytta av. Möjligen tränades man i abstrakt tänkande och problemlösning, vilket kan ha överspridningseffekter i helt andra sammanhang – så sägs det i alla fall. Dessutom är det disciplinerande att tvingas göra saker som man inte förstår och inte heller för stunden ser vitsen med. Och det är en funktion som skolan har, vare sig man vill eller inte, att disciplinera och förbereda för arbetslivet.

Förutom huvudräkning värderar jag språken högst från skoltiden. Och är det något jag ångrar efteråt är det att jag inte ansträngde mig mer i unga år. I vuxen ålder och modernt arbetsliv påminns man dagligen om hur viktigt det är med språkförmåga. Det blir ett svårt handikapp för den som har yrkesambitioner att inte kunna formulera sig, i första hand skriftligt, för det är där skillnaden märks mest. Men minst lika angeläget är att tillägna sig några moderna språk. Sex års tragglande med tyska la en hygglig grund, som fortfarande fungerar för mig. Tre års gymnasiefranska däremot hjälper mig inte mycket idag! För den som går in i vuxenvärlden och väl behärskar ett par, tre moderna språk öppnar sig stora möjligheter. Och det man missar under den formbara skoltiden är mycket svårare att inhämta senare i livet.

Matematik (räkning) och språk är enligt min mening skolans viktigaste uppgifter. Därför är det tråkigt att läsa om det kraftigt minskande intresset för att bli språklärare. Och än värre är att just dessa lärarkategorier anses vara lågstatus. Det är för mig obegripligt, särskilt som en av skolans viktigare uppgifter är att utjämna klasskillnader. Barn från akademikerhem har som bekant lättare än andra att kompensera för brister i skolundervisningen. Det gör färdigheter i att räkna, läsa och skriva (flera språk) än mer angelägna uppgifter för grund- och gymnasieskolan.

Som kuriosa kan jag nämna att ett av mina barnbarn, nu i skola i främmande land, har förutom engelska fått börja med franska 7 år gammal. Kanske lite väl drastiskt, men som man säger ”bättre tidigt än inte alls” 🙂

2 svar to “Matematik och språk”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sommaruppehåll | P-O:s reflektioner - juni 19, 2013

    […] Matematik och språk […]

  2. Sommaruppehåll | P-O:s reflektioner - juni 19, 2013

    […] Matematik och språk […]

Kommentera

