Det finns hopp om SULF!

24 Apr

Jag har varit medlem i SULF (universitetslärarnas dominerande fackliga organisation) i över 30 år. Det började på den tiden då jag var lärare och prefekt på Lärarhögskolan i Stockholm, medlemskapet har sedan hängt med. Men i ärlighetens namn har jag under senare år inte varit så förtjust i SULF:s officiella policy och de frågor man drivit centralt. Trots de enorma satsningar som har gjorts på universitet och högskolor sedan 1980 – jämför gärna med offentlig sektor i övrigt – så tycker jag att SULF har visat upp en smågnällig attityd och en något reaktiv hållning i viktiga framtidsfrågor. Kanske lite väl hårda ord från min sida – möjligen är det den roll en facklig organisation ska spela?!

Hur som helst blev jag glad när jag läste denna artikel i det senaste numret av Universitetsläraren. Här och i ett par andra frågor tycks det som om den nye ordföranden Mats Ericson signalerar en viss kursändring och inte minst en mera frimodig och konstruktiv inriktning i viktiga framtidsfrågor. Jag hoppas att det är så.

Jag har i en tidigare blogg förvånats över att ingen ansvarig tycks ha reagerat på Ebba Lisberg Jensens larm om studenternas bristande språkförmåga och undermåliga förkunskaper. Nu går dock SULF genom sin ordförande ut med några viktiga klargöranden. För det första måste frågan tas på allvar, den får inte nonchaleras. Vidare ”finns det inte på den ekonomiska kartan att högskolan ska lära studenter på grundläggande nivå att bli bättre på att läsa och skriva”, säger Mats Ericson. Självklart är det så och som rubriken på artikeln anger så kan inte högskolan bära studenterna till examen.

Något tveksam blir jag därför till SFS:s ordförande, Erik Arroy, som längre fram i samma artikel menar att det är högskolans uppgift att motivera studenterna till studier. ”De måste få anledning att anstränga sig”, säger han bland annat. Nu landar vi i den så kallade curlingdebatten. I min värld är det självklart att motivationen hos vuxna människor kommer inifrån och att den som successivt skuldsätter sig, och ändå inte finner anledning att anstränga sig i sina studier, förmodligen är på fel plats. Däremot har Erik Arroy rätt i att högskolepedagogiken kan och bör utvecklas. Att som vissa lärare bara gå igenom texter som studenterna ska läsa till nästa tenta är inte optimalt.

Mats Ericson tar också upp den försummade frågan om forskning om universitets- och högskolesystemet i sig. Här finns mycket att ge sig på om organisationsutveckling, styrning, ledarskap och kollegialitet m.m. Jag skulle vilja påstå att få av de beslut som tas om vår egen organisation och verksamhet är grundade i vetenskap och beprövad erfarenhet. Med 10-tals miljarder i årliga forskningspengar är det märkligt att nästan ingenting avsätts för en ökad självförståelse. Det vore bra om så kan ske.

I artikeln uttalar sig slutligen Jan Björklund. Han är som vanligt rakt på sak och tydlig. ”Kunskapsnivån är för låg, viljan att bredda rekryteringen har varit större än viljan att upprätthålla kunskapskraven.” Björklund har rätt, menar jag. Men slutsatsen är inte att vi ska sänka ambitionerna vad gäller breddad rekrytering. Tvärtom – alla ska få chansen att komma med på lika villkor, men att göra det på bekostnad av kvaliteten är att lura unga människor. Det gagnar vare sig individen eller samhället på sikt.

Ett svar to “Det finns hopp om SULF!”

  1. Peter Lohmander maj 6, 2013 den 12:42 #

    Hej!
    Här kommer dagens text:
    http://www.sulf.se/Universitetslararen/Arkiv/2013/Nummer-8-13/Vi-missar-malen/
    Bästa hälsningar,
    Peter Lohmander
    SULFs Styrelse

Kommentera

