Om studiemotivation och lärarutbildning

15 Apr

Jag stötte på en undersökning från förra året, genomförd av den kommersiella organisationen Studentum. Där konstateras att bortåt hälften av de unga som söker sig till högskola och yrkeshögskola gör det som ett andrahandsalternativ. Hade man direkt kunna få ett jobb så hade man tagit det i stället. Den vetenskapliga kvalitén i den refererade undersökningen är nog inte helgjuten, men i någon mening bekräftar den vad många redan tror sig veta. Nämligen att studiemotivation inte är så hög hos alla studenter.

Att den är låg är kanske inte så konstigt med tanke på hur lätt det är att antas till vissa utbildningar. Under de senaste veckorna har lärarutbildningen debatterats mer än vanligt och då särskilt möjligheten att antas till utbildningen med lägsta tänkbara resultat från högskoleprovet. Här är dagens ledare i GP som ett exempel på hur frågan engagerar och upprör. Troligen går det att antas också till andra utbildningar och kurser med mycket låga provresultat. Och självklart måste det åtgärdas. Med högre antagningskrav blir det färre, men förhoppningsvis mera motiverade studenter i högskolans utbildningar.

Visste du att det i hela landet endast finns fyra (4) behöriga lärare i kemi på högstadiet? Och rent allmänt saknar en stor del av ämneslärarna i grund- och gymnasieskolan någon utbildning i de ämnen de undervisar i. Skolverkets nya register visar att läget är betydligt värre än vad som tidigare har framkommit. Få åtgärder i det svenska utbildningsväsendet kan vara viktigare än att komma till rätta med dessa förhållanden.

Inte blir det lättare att reformera skolan med lokala politiker som gymnasienämndens ordförande i Karlstad. Han tycker att det blir för jobbigt att utnyttja statens bidrag för att inrätta karriärtjänster som förstelärare och lektor! Så kommunen tänker avstå från pengarna och låta bli att utveckla läraryrket. Och det är inget aprilskämt. Man tar sig för pannan.

Vad kan då göras för skolan och lärarutbildningen? Här kommer Magnus Henreksons förslag till sju åtgärder som jag tycker verkar vara genomtänkta och balanserade. Därtill kan läggas att utveckla karriärvägar för lärare med rimliga lönenivåer och att avlasta dem så mycket administrativt arbete som möjligt. Däremot kan man låta lärarutbildningens uppläggning och struktur vara i fred.

Det blir en lång väg att vandra, men desto viktigare att börja snarast möjligt. Det måste gå!

Annonser

Ett svar to “Om studiemotivation och lärarutbildning”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sommaruppehåll | P-O:s reflektioner - juni 19, 2013

    […] Om studiemotivation och lärarutbildning […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: