Ledarskap á la Percy Barnevik

4 Apr

Percy Barnevik (PB) har just kommit ut med en bok: ”Ledarskap, 200 råd”. Barnevik var under några decennier en av de ledande industrialisterna i Sverige med många ansvarsfulla VD-poster och styrelseuppdrag, även i internationella storföretag. Hans industrikarriär solkades något mot slutet då hans väldiga pensionsförmåner kom i dagen. Dessa försyndelser har han dock sonat i sin nya karriär som ”biståndsarbetare”, främst i Indien där han satsat på att ge fattiga kvinnor hjälp till självhjälp. Han är numera ordförande i organisationen Hand in Hand International.

Percy Barnevik är utbildad vid Göteborgs universitet och även hedersdoktor vid detsamma lärosätet.

Inom akademin finns en tendens att mystifiera ledarskapet. Ofta hävdas att det är så annorlunda att impulser från andra samhällssektorer inte är särskilt relevanta. Det tror jag är nonsens. Kärnan i allt ledarskap är densamma oavsett miljön. En erfaren ledare som Percy Barnevik har samlat på sig mycket klokskap som han nu delger oss i en lättsmält och något utmanande form. Av de 200 råd boken rymmer väljer jag här ut sex och återkommer längre fram med ytterligare några. Håll till godo!

  • Strategier är mindre viktiga än kraft och snabbhet i genomförandet. Lägg inte för mycket tid på att mejsla ut strategier i detalj, säger PB. De blir snart inaktuella i alla fall. Rör dig i ungefär rätt riktning och korrigera efterhand är budskapet. Själv har jag i tidigare bloggar varit inne på samma tema.
  • Genomförande är avgörande för framgång. Genomförandet är viktigast, strategi och analys kommer längre ned. Ett bra genomförande är 90 % av framgången, strategin 10 %. Det bekräftar också min erfarenhet. Vi (UoH) är mästare i planering, medan genomförandet är vår sämsta gren.
  • Platta organisationer innebär mest fördelar. Det blir mycket bättre kommunikation, klarare ansvar och större snabbhet. PB säger sig ha upplevt ”silon” med för många nivåer. Dessa nivåer gömmer ofta svagheter och mediokra prestationer. En chef bör ha 10-15 direkt underställda medarbetare. Då krävs prioriteringar och chefen hinner inte lägga sig i detaljer, vilket är bra. Det är farligt med chefer som har för lite att göra. De tar i tu med onödiga saker som att koordinera sådant som inte behöver koordineras, säger PB. Förkärleken för platta organisationer hänger ihop med hans aversion mot centralisering och stora staber, vilket är andra teman i boken.
  • Stora företag ska undvika organiserat samarbete med små företag. Går det dåligt får den starkare partnern bära huvuddelen av bördan. Säg nej till ojämlika partnerskap om du är den starkare partnern, säger PB. Ett intressant budskap i tider av fusionsdiskussioner. Jag tror som bekant inte på fusioner mellan stora universitet och mindre högskolor.
  • Möten är ofta hemska tidsförstörare och ansvarsupplösare. Här ger han några handfasta råd, bl.a. att inget möte får vara mer än 60 minuter. Mötena får inte luckra upp det individuella ansvarstagandet – ”mötet har beslutat” är en farlig formulering. Lägg inte heller ned för mycket tid på mötesprotokoll, som ofta kommer sent och sällan läses. Själv kan jag bara hålla med och vill inte tänka på hur många timmar jag under årens lopp har tillbringat i improduktiva möten.
  • Jurister ska säga vad man kan göra, inte vad man inte kan göra. Tyvärr är åtskilliga av dem mångordiga och upptagna av att friskriva sig själva från påföljder. Det sker genom oändliga genomgångar av alla risker och sådant jag inte får göra. När jag avbryter dem och frågar vad jag får göra brukar det bli tyst, säger PB.

Jag återkommer längre fram med ytterligare ledarskapsråd från Percy Barnevik.

4 svar to “Ledarskap á la Percy Barnevik”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Några fler ledarskapstips | P-O:s reflektioner - april 10, 2013

    […] kommer en fortsättning på min förra presentation av Percy Barneviks (PB) bok ”Ledarskap, 200 råd”. Jag vet, som sagt, att Barnevik kan vara en […]

  2. Mina mest lästa bloggar | P-O:s reflektioner - maj 29, 2013

    […] Ledarskap á la Percy Barnevik […]

  3. Hur ska verksamheten styras och organiseras? | P-O:s reflektioner - juni 10, 2013

    […] utvecklingen i omvärlden och fortlöpande styra med stor flexibilitet. Jag har senare noterat att Percy Barnevik i sin läsvärda bok om ledarskap intar samma […]

  4. Vad jag har lärt mig som chef | Reflexio - september 9, 2014

    […] hänvisar jag gärna till en chef som vet mera än jag och som publicerat sina råd i en mycket läsvärd […]

Kommentera

