Vårda vetenskapen – mera empiri och mindre tyckande

2 Apr

Ett 10-tal kulturpersonligheter och forskare gick inför påsken in i skoldebatten. På DN-debatt skyllde de alla skolans problem på kommunaliseringen och friskolereformen. Det var aldrig så bra i svensk skola som i mitten av 90-talet och nu måste det bli raka rör mellan staten och rektorer/lärare, hävdar man bestämt. Dagen efter kom ett nytt debattinlägg, nu från ett dussintal forskare och ledamöter vid Kungliga Vetenskapsakademin. De dömer ut friskolereformen och förordar också någon form av förstatligande av skolan. Här lyckas man till och med att jämföra det svenska skolsystemet med det som general Pinochet införde i Chile. Tala om en nyanserad debatt!

Åsikterna är förstås helt legitima. Men man har rätt att vänta sig ett bättre underlag och mera fakta från debattörer av denna kaliber. I artiklarna slås det ena dogmatiska påståendet efter det andra fast utan hänvisningar eller klara referenser. Man kan också undra vilka insikter professorer i teoretisk astrofysik, medicinsk glykobiologi, fysiologisk kemi o.s.v. har i samhällsvetenskaperna och mera specifikt inom det utbildningsvetenskapliga området. Skulle de själva tillåta vem som helst att självsäkert tycka till inom sina respektive ämnesområden?

Läs här den socialdemokratiske fritänkaren Widar Anderssons totalsågning av KVA-ledamöternas debattinlägg som ”ett sällsynt tramsigt och illa underbyggt ideologiskt tyckande”. Välförtjänt kritik, tycker jag.

I själva sakfrågan vill jag idag vara lite mera ödmjuk. Men det finns en hel del forskning som går tvärs emot debattörerna.

Idag kan vi läsa att problemet kanske inte är kommunaliseringen utan de undervisningsmetoder som har lanserats under senare årtionden. Bland annat ifrågasätter forskningen problembaserad inlärning och åldersblandade klasser, som har varit på modet under den tid skolresultaten har försämrats. Hur ställer sig KVA-ledamöterna till detta?

Det finns också mycket seriös forskning från Institutet för arbetsmarknads- och ut bildningspolitisk utvärdering. Man hävdar i korthet att friskolereformen har lyft skolresultaten i såväl friskolorna som i de kommunala skolor som utsätts för konkurrens av friskolor.

Vidare redovisar Gabriel H Sahlgren en omfattande genomgång av forskningsläget som snarare ser bostadssegregationen som det verkliga problemet. Han går också i polemik med ledamöterna i KVA och skriver bland annat att ”forskningen visar snarare att skolval minskar bostadssegregationen, något som ledamöterna ignorerar helt.”

Det må vara hur det vill med kommunaliseringen av skolan och friskolereformen. Det jag är kritisk mot är det lättsinne med vilket ledande vetenskapliga företrädare argumenterar i viktiga samhällsfrågor. Det kan knappast bidra till allmänhetens respekt för fakta och rationella argument. Som framgår av Widar Anderssons inlägg är risken snarare att det leder till förakt för vetenskapssamhället.

Annonser

Ett svar to “Vårda vetenskapen – mera empiri och mindre tyckande”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sommaruppehåll | P-O:s reflektioner - juni 19, 2013

    […] Vårda vetenskapen – mera empiri och mindre tyckande […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: