Ska Zlatan satsa på skidskytte?

27 Mar

Här är en artikel värd att läsa. Det är Lena Carlsson Ekander (LCE) vid Sahlgrenska akademin som skriver om forskning. Mera specifikt lyfter hon på ett rakt och enkelt sätt fram viktiga förutsättningar för en god forskningskultur. Att hon därmed bekräftar ett par av mina käpphästar gör inte saken sämre 🙂

Vid svenska lärosäten anser många forskare att administrationen är för stor. När det ska sparas så börjar man därför med att skära ned på administrativ personal. LCE påpekar att det slår tillbaka direkt på forskarna som i stället själva får ägna sig åt allt mer administrativt arbete till förfång för forskningen. Som forskare i San Francisco fick hon en utskällning av sin chef när hon inte överlät pappersarbetet till administrationen. Tänkvärt.

Vidare är LCE kritisk till att forskare ska engageras i att ta fram planer, utarbeta regler, etablera nya inköpsrutiner och delta i organisationsförändringar av olika slag. Det tar för mycket tid och flyttar fokus från det väsentliga och det man är bra på. Det finns för många tidstjuvar, säger LCE. Ska svenska lärosäten kunna hävda sig i långa loppet krävs att forskarna får förutsättningar att fokusera på sin forskning – inte lägga en massa tid på sidoordnade uppgifter.

Riktade forskningssatsningar ”uppifrån” är ännu en störande faktor. Låt i stället talangfulla forskare ge sig hän sina egna idéer. Det ger bäst utdelning på sikt. Och det är här hon gör hänvisningen till Zlatan, som nog utvecklas bäst om han får fortsätta med fotboll och inte styras över till någon annan prioriterad sport.

Jag har lätt för att sympatisera med LCE:s åsikter. De två första om administrationen och det omfattande planeringsarbetet vid våra lärosäten har jag tagit upp tidigare i mina bloggposter – här och här. Vi har i någon mening fått tendenser till en kultur där alla ska engageras i allt (och ingen vara riktigt ansvarig för något!). Jag tror på en tydligare arbetsdelning, främst mellan administration/förvaltning och undervisning/forskning. Men i långa loppet tror jag också att det blir svårt att upprätthålla det humboldtska idealet med forskare som undervisar och lärare som forskare. Jag har utvecklat detta något mera här.

Jag tar fasta på LCE:s slutkläm: ”Duktiga forskare bör få fokusera på de frågor de brinner för, allt annat är slöseri!”

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: