Rekrytera bättre, styr mindre

15 Mar

Stundtals funderar jag över hur ett lärosäte bör styras för att utvecklas på bästa sätt. Jag har ju ändå varit med i olika ledningsmiljöer under flera decennier och borde ha lärt mig något. Eller kanske inte? Ämnet är svårt och man får närma sig det med stor ödmjukhet. Jag prövar ändå.

Av en slump snubblade jag nyligen över en artikel av den outtröttlige Sverker Sörlin, ”förvaltare sitter vid rodret”. Den är visserligen sedan 2009 men det spelar mindre roll i dessa sammanhang. Jag gillar artikeln inte bara för att han ser problemen med de nära band till staten som svenska universitet och högskolor har. Där finns också annat om exempelvis strategidokument och ledarskap. Här ett rättframt citat: ”akademiskt ledarskap har blivit en olycklig kombination av missriktade furirfasoner, regelrytteri och mekaniska beräkningstabeller som förväxlas med kvalitet”.

Grundproblemet som Sverker Sörlin behandlar är den så kallade myndighetskultur som breder ut sig där det blir viktigare att följa regler och inte göra fel än att ge sig hän och utveckla kreativa miljöer för undervisning och forskning. Motsatsen till myndighetskultur torde därför vara frihet under ansvar där man i hög grad förlitar sig på ambitionen och kompetensen hos de anställda. En form av kollegialt styre, även om det begreppet enligt min mening är något belastat.

Min andra impuls går via den nyligen publicerade KVA-rapporten ”Fostering breakthrough research”. Den fick mycket uppmärksamhet och är i flera avseenden inne på samma spår som Sverker Sörlin. Jag vill här lyfta fram en central iakttagelse och rekommendation från rapporten – det gäller vikten av goda rekryteringar. ”It is through competitive and often international recruitment that successfully universities develop…and the need for mobility to counteract academic inbreeding”. Få saker är så viktiga som att rekrytera rätt personer till en verksamhet, särskilt till kunskapsorganisationer som universitet. Rekryteringar ska alltid göras i konkurrens om man vill tillhöra de bästa i sin bransch. Och, inte minst viktigt – med rätt kompetens på viktiga poster så behövs mindre styrning. Eller som Hans Wigzell, en tidigare rektor på KI, uttryckte det vid ett tillfälle: ”rekrytera de bästa och lämna dem i fred så ordnar sig resten”. Kanske något lättsinnigt, men definitivt med en kärna av sanning.

Styrning och rekrytering. Här kan man tänka sig en fyrfältare med svag till stark myndighetskultur på ena axeln och liten till stor vikt vid konkurrensrekrytering på den andra axeln. Vad får vi då?

  1. En stark myndighetskultur med liten vikt vid konkurrensrekryteringar. Resultatet blir så nära en katastrof man kan komma för en akademisk institution med ambitioner.
  2. En stark myndighetskultur med stor vikt vid konkurrensrekryteringar. Betydligt bättre, men troligen ett lärosäte med interna spänningar och en del frustration.
  3. ”Kollegial styrning” med liten vikt vid konkurrensrekryteringar. Utgången är osäker, men sannolikt en introvert verksamhet i utförsbacke.
  4.  ”Kollegial styrning” med stor vikt vid konkurrensrekryteringar. Här tror jag det finns goda möjligheterna att utvecklas i rätt riktning. Och denna ståndpunkt menar jag också har stöd i vetenskap och beprövad erfarenhet.

För tydlighetens skull vill jag åter understryka att begreppet kollegial styrning bör klargöras och definieras bättre än vad som är brukligt i debatten. Jag har behandlat detta i ett tidigare blogginlägg.

Så långt för idag.

3 svar to “Rekrytera bättre, styr mindre”

  1. Elin Sundberg april 16, 2013 den 17:49 #

    Hej P-O!

    Många intressanta tankar här. Jag tycker också att nr4 verkar bra. Kollade också in KVA-rapporten nu ikväll vilket var intressant. Skulle vilja kommentera lite längre men måste tänka till först!

    Mvh Elin Sundberg

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sommaruppehåll | P-O:s reflektioner - juni 19, 2013

    […] Rekrytera bättre, styr mindre […]

  2. Sommaruppehåll | P-O:s reflektioner - juni 19, 2013

    […] Rekrytera bättre, styr mindre […]

Kommentera

