Bromsas högskolornas utveckling?

27 Feb

I gårdagens GP hade rektor Björn Brorström i Borås ett intressant debattinlägg. Han menar i sammanfattning att högskolor och universitet måste ges möjlighet att konkurrera på lika villkor. För att nå dit bör högskolorna liksom universiteten få rätt att själva bestämma i vilka ämnen de ska erbjuda forskarutbildning och examinera doktorer.

Logiken är enkel och klar. För att godkännas i de nationella kvalitetsutvärderingarna måste de granskade utbildningarna vara forskningsanknutna och ges av forskande lärare. Så om inte högskolan i fråga kan examinera doktorer och bedriva viss forskning i ett ämne så kan den inte heller konkurrera med universiteten på utbildningssidan. Det blir en form av moment 22.

Jag håller med Björn Brorström och har länge varit av den uppfattningen. Se tidigare blogginlägg ”låt de högskolor som vill få bli universitet”.

Idag kan ett universitet erbjuda utbildning upp till doktorsnivå i vilket ämne som helst. Allt som görs med denna frihet är rimligen inte av hög eller ens godtagbar kvalitet, vilket också har visat sig i olika utvärderingar. En högskola däremot måste ta ordentlig sats och genomgå tids- och resurskrävande prövningar innan man eventuellt får den examensrätt man är väl kvalificerad för. Det är orättfärdigt, menar jag också.

Jag är dessutom övertygad om att högskolorna skulle bli mycket försiktiga om examensrättigheterna släpptes fria och bara ge sig in på ämnen eller forskningsområden där man kände att kompetensen och engagemanget räckte till.

Men, …..ja det finns ofta ett men!

I sin debattartikel nämner inte Björn Brorström frågan om resurser, eller pengar på ren svenska. Och det är där jag tror att vi har en hake. När jag var vid Mälardalens högskola i slutet på 90-talet så kämpade vi för att få oss tilldelat vetenskapsområdet teknik och därmed ”fulla examensrättigheter”. Det lyckades! Men sedan kom våra argument mot regeringen i nästa led.

–          Nu när vi liksom universiteten har examensrättigheter i forskarutbildningen så ska vi också tilldelas likvärdiga resurser för att kunna ta ansvar för och upprätthålla kvaliteten i forskarutbildningen. Vi behöver rejält förstärkta fakultetsmedel för forskning inom teknikområdet!

Det gick inte regeringen med på, men ändå.

Frågan är om högskolorna, utan en omfördelning av det statliga basanslaget för forskning, är beredda att bedriva forskarutbildning i nya ämnen? Kanske, lite sporadiskt i enstaka ämnen, men entusiasmen avtar nog betänkligt om inga ekonomiska resurser följer med nya examensrättigheter.

Då uppkommer den laddade frågan om att mera generellt omfördela det statliga basanslaget för forskning till förmån för högskolorna. Det får jag eventuellt återkomma till längre fram. Men jag är tveksam till ett sådant tilltag.

Annonser

Ett svar to “Bromsas högskolornas utveckling?”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sommaruppehåll | P-O:s reflektioner - juni 19, 2013

    […] Bromsas högskolornas utveckling? […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: