Twitter är överlägset Facebook – i yrkeslivet

25 Feb

Jag snubblade nyligen över en intressant blogg. Budskapet är att Facebook inte alls har levt upp till de förväntningar som utbildare och pedagoger hade för några år sedan. Tanken var då att FB kunde användas i undervisningen och även i andra mer kvalificerade sammanhang som en källa till kunskap, tankeutbyte och utveckling i yrkesrollen.

Men icke. FB har utvecklats till ett familjealbum med maträtter, småbarnseskapader, familjeskryt och andra triviala inlägg. De utbildare som har försökt att göra seriösare inlägg och få igång en fördjupad dialog har snabbt funnit det meningslöst.

Försöken att starta FB-grupper med speciell inriktning rinner också ut i sanden. Diskussionen blir för spretig och lyfter aldrig. För många och stundtals fel personer ansluter sig och kväver debatten. Hur är det förresten med vår egen ”högskoleläckan” – det var länge sedan man hörde något därifrån – jag är förstås inte med 🙂

Spännande uppslag till fördjupat tankeutbyte reduceras på FB till att dela slagkraftiga citat. Du får alldeles för många inbjudningar och erbjudanden om appar och annat. Därtill kommer all missriktad reklam som förstås går att nonchalera, men ändå blir störande.

Nej, budskapet i bloggen är att FB inte har någon framtid som en plattform för din utveckling i yrkeslivet. Detsamma gäller för övrigt även Google+, Pinterest, Instagram med flera, säger författaren.

Twitter däremot fungerar! Här kommer du över spännande uppslag och nya idéer. Dina egna inspel får direkt återkopplingen i form av retweets och nya följare – eller inte. Twitter beskrivs i bloggen som en marknadsplats för idéer och ett utmärkt verktyg i undervisningen. Här finns potentialen.

Jag gillar denna blogg då den mycket levande sammanfattar min egen uppfattning! Själv använder jag Facebook för en sluten och mindre krets vänner, min familj och nära släkt. Här håller vi oss uppdaterade om den vardagliga utvecklingen, bemärkelsedagar och annat trevligt som egentligen inte angår andra. I det syftet fungerar FB mycket väl.

Twittrar gör jag desto flitigare och till 99 % rent yrkesmässigt. Här får jag information, omvärldsbevakning och uppslag till ”nya projekt”. Förhoppningsvis ger jag också en del tillbaka till mina följare.

Avslutningsvis förvånar det mig att så många intressanta personer, särskilt i ledningspositioner, inte alls är aktiva i de sociala medierna, primärt med twitter och bloggar. Det är ett utmärkt sätt för den som vill och kan något att få ut sitt budskap, nå nya målgrupper och samtidigt fullgöra den så kallade samverkansuppgiften. Här hittade jag exempelvis en forskare i Umeå som ger sin syn på saken.

2 svar to “Twitter är överlägset Facebook – i yrkeslivet”

  1. ulfdalnas februari 25, 2013 den 11:05 #

    Jodå Högskoleläckan mår bra och 1272 kollegor diskuterar dagligen. Hetast senaste veckan är en c-uppsats (!) som har undersökt vad som sker med det kollegiala ledarskapet efter autonomireformen. Enligt många en skrämmande läsning och 32 kommentarer varav de flesta längre än vad som är möjligt på twitter talar väl för att forumet inte är värdelöst härvidlag.
    Jag har god nytta av facebook som nätverksplattform och att koppla ihop sig med kollega där slår alla visitkort i världen. Men om du enbart kopplar dig till familjen så ser du förstås inte den nyttan…
    Ha en solig dag! Ulf

  2. P-O Rehnquist februari 25, 2013 den 11:10 #

    Så bra att Högskoleläckan fortfarande är i god form.
    Jag har också läst den aktuella uppsatsen. En intressant detalj i sammanhanget var att författarna trots ihärdiga försök inte riktigt kunde få någon klarhet i hur det förhöll sig inom Göteborgs universitet.
    Må solen lysa även på dig! //P-O

Kommentera

