Om planering, en kort uppföljning

4 Feb

Ett av mina mest lästa blogginlägg är från tidig höst förra året och rubricerat ”planera mindre”. Jag vill ju tro att uppmärksamheten beror på att många känner igen sig och dessutom sympatiserar med mina teser. Men jag har förstått att rubriken kanske inte är den allra bästa då den kan ge intrycket av att man ska ta dagen som den kommer och inte bekymra sig om framtiden. Men riktigt så lättsinnig är jag inte, vilket förhoppningsvis framgår av texten.

Planering i form av omvärldsspaning, förutseende och en löpande dialog om olika handlingsalternativ för den verksamhet man leder är både önskvärt och nödvändigt. Nej, det jag främst reagerar mot är när planerandet blir nästan som en verksamhetsgren i sig och dessutom resulterar i en ymnig dokumentation som tenderar att få ett eget liv.

Enligt min mening har universiteten, ja kanske hela den offentliga verksamheten, alldeles för många styr- och policydokument som det både har lagts ned för mycket tid och resurser på att ta fram och som endast i ringa utsträckning styr verksamheten.

Det enklaste sättet att reducera det administrativa arbetet inom en organisation är att dra ned på verksamhetsgrenen planering. Det inte bara minskar den administrativa belastningen för lärare och tjänstemän utan frigör också kreativitet och en konstruktiv självständighet.

Ett svar to “Om planering, en kort uppföljning”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sommaruppehåll | P-O:s reflektioner - juni 19, 2013

    […] Om planering, en kort uppföljning […]

Kommentera

