Allmän politik!

11 Jan

Jag brukar skriva en bloggpost ungefär varannan vardag, alltid om frågor med anknytning till högskolevärlden. Men idag tryter fantasin.  Det känns som det mesta är avbetat och jag hittar inte heller någon annan debattör att reagera på. Men det händer så mycket annat spännande i samhället som man kan ha åsikter om.

Det militära försvaret. Vilket elände! För en före detta yrkesofficer (jag var i armén 1968 – 1977) är det närmast plågsamt att följa utvecklingen. Det var troligen rätt att avveckla värnpliktsförsvaret, men att det skulle ersättas med en sådan förvirring och ineffektivitet som den vi har idag kunde väl ingen ana. Man kan förstås inta ståndpunkten att vi inte behöver något militärt försvar alls, det kan jag respektera. Men då ska vi inte i stort politiskt samförstånd avsätta 40 miljarder kronor om året för detta ändamål.  Det finns många försvarsbloggare. En av de mer frekventa och initierade är denna.

Och så polisen. Inte mycket bättre. Här är det som bekant inte resurser som saknas utan snarare organisation och ledarskap. När allvarliga vardagsbrott knappast ens utreds, än mindre klaras upp, sviktar snabbt legitimiteten för hela rättsordningen. Och det är farligt i en demokrati. Frågan är om inte polisens ineffektivitet bidrar till framväxten av främlingsfientlighet och antidemokratiska krafter – jag tror det. Vad ska man då göra? Här är ett recept.

Det är en ödets ironi att just en moderatledd regeringen ska ansvara för försvarets och polisens ineffektivitet. Men så är det ju.

Högaktuell är Annie Lööf och centerpartiet. Centern är inte mitt parti, men jag tycker att hon visar prov på stort mod och även gott ledarskap. Vi skulle ha flera politiker av hennes sort. Det är samtidigt beklämmande att se hur flocken av mediafolk, politiker, forskare och även partivänner nu jagar henne. Mönstret går igen. Miljöpartisten Maria Wetterstrand gjorde idag ett bra inlägg i Sydsvenskan som jag helt kan instämma i.

Jaha, det var lite allmänpolitiska reflektioner. Nästa vecka blir det högskolefrågor igen.

Ett svar to “Allmän politik!”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sommaruppehåll | P-O:s reflektioner - juni 19, 2013

    […] Allmän politik! […]

Kommentera

