Glöm inte utbildningens innehåll

4 Jan

Den svenska debatten om högre utbildning har under det gångna året främst fokuserat på två frågor.

Den första gäller volymen, det vill säga i vilken takt ska nya utbildningsplatser tillföras. Den politiska oppositionen anklagar regeringen för passivitet och för att den har för låga ambitioner inom utbildningsområdet. Men också från sektorn, och då främst från de högskolor som är ekonomiskt pressade, kommer krav på en fortsatt expansion. Det har alltså handlat om kvantiteter.

Den andra frågan gäller kvalitetssystemet. Hur ska det utformas och kanske i ännu högre grad, vem ska äga frågan om kvalitet? Det handlar om makt. Nu har det nya UK-ämbetet ansvaret och under innevarande år kommer säkert en hygglig kompromiss att växa fram.

Kvantitet och makt, alltså.

I dagarna blev det mera spännande. Ett antal lärare vid Uppsala universitet med anknytning till historieämnet väcker frågan om den högre utbildningens innehåll och studenternas kunskapsnivå. Denna artikel bör absolut läsas! Vad gäller själva historieämnet har universitetslärarna gett upp och utgår ifrån att de nya studenterna inte har med sig några kunskaper alls från gymnasiet utan att man får börja om från början. Det som oroar lärarna är istället studenternas bristande förmåga att läsa, förstå och inte minst formulera sig på svenska. Och det är inte ett inlägg i invandrardebatten utan problemen gäller infödda svenska ungdomar som klarat antagningskraven till högre utbildning.

Det här är frågor som diskuteras alldeles för lite, menar jag, åtminstone i den offentliga debatten. Dessutom har vi – som påpekas i dagens SvD-ledare – ingen vidare kunskap om det faktiska läget. Vad kan studenterna när de börjar utbildningen och när de slutar?

Annonser

5 svar to “Glöm inte utbildningens innehåll”

Trackbacks/Pingbacks

  1. ”Använd makten att underkänna” | P-O:s reflektioner - januari 16, 2013

    […] och kvalitet och är långt viktigare än att till varje pris öka antalet studenter – se min tidigare bloggpost. Har artikelförfattarna i huvudsak rätt och utvecklingen fortsätter i samma riktning som den […]

  2. Inga studieavgifter i Sverige numera | P-O:s reflektioner - januari 18, 2013

    […] Barnen, skolan, vården och äldreomsorgen är de stora, högt prioriterade och växande utgiftsområdena. Hur den högre utbildningen kommer att hävda sig vet ingen. Men en absolut förutsättning för att den ska klara sig i konkurrensen är att den håller kvalitet och är trovärdig. […]

  3. Är studenterna i nivå med 13-åringar? | P-O:s reflektioner - mars 20, 2013

    […] studentorganisationerna hörs av i denna fråga. Som jag konstaterat i ett tidigare inlägg är det två andra frågor som under senare tid stått i centrum för debatten om den högre utbildningen. Mest handlar det om […]

  4. Sommaruppehåll | P-O:s reflektioner - juni 19, 2013

    […] Glöm inte utbildningens innehåll […]

  5. Sommaruppehåll | P-O:s reflektioner - juni 19, 2013

    […] Glöm inte utbildningens innehåll […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: