Gör om antagningssystemet till högskolan

12 Dec

Allt fler röster höjs för att antagningssystemet till högskolan ska göras om. Senast i raden har den mycket initierade professor Jan-Eric Gustafsson argumenterat för detta i ett debattinlägg.

Jag har uppdaterat mina kunskaper och snabbt försökt sätta mig in i frågan. Vilket är egentligen problemet? Detta är vad jag kom fram till:

  • Till att börja med är tillträdesreglerna till högskolan alldeles för komplicerade. När inte ens de som arbetar med dessa frågor dagligen i alla delar kan redogöra för vad som gäller så kan man lätt sluta sig till hur systemet uppfattas av en gymnasieelev. Här kan man verkligen tala om att inte se skogen för alla träd.
  • Vidare ändras och kompletteras tillträdesreglerna fortlöpande. Man upptäcker en icke önskvärd effekt, som rättas till med ett kompletterande beslut, som i sin tur resulterar i ett par nya problem. Och så vidare.

Sammantaget har vi ett antagningssystem som inte är förutsägbart och därmed inte rättssäkert.

Reglerna för behörighet och urval till högskolan har som primära syfte att välja ut de som är mest lämpade för högre utbildning, det vill säga mest motiverade och bäst förberedda för att klara studierna. Och så måste det vara. I vilka avseenden är då det nuvarande antagningssystemet dysfunktionellt?

  1. Det är väl belagt att skolbetygen har bättre prognosförmåga än alla andra urvalsinstrument. I dagens system har högskoleprovet fått alldeles för stor betydelse.
  2. De meritpoäng för matematik och språk som infördes för ett par år sedan motverkar sitt syfte. Det räcker med godkänt och låga ambitioner i dessa ämnen för att få extra meritpoäng vid ansökan till högskolan. Från initierat håll hävdas dock att det är bättre förberedelse för högskolan att anstränga sig i exempelvis samhällsorienterande ämnen och där höja betygen än att slå av på takten och bli godkänd i matematik. Höga betyg i ”fel ämnen” är alltså bättre än låga betyg i ”rätt ämnen”.
  3. Tillträdesreglerna har ändrats för att gynna ungdomar som går direkt från gymnasieskolan till högskolan. Men det fungerar tydligen inte så. De som kompletteringsläser på Komvux placeras i en särskild urvalsgrupp inför antagningen. Och märkligt nog räcker det där med lägre betyg än i den ordinarie urvalsgruppen – och det var ju inte alls meningen.
  4. Till de mest eftertraktade utbildningarna finns för många sökande med högsta möjliga antagningspoäng. Då lottar man ut studieplatserna bland dessa personer. Enligt min och många andras mening ett helt ovärdigt system i en modern demokrati!

Antagningssystemet bör alltså ses över och göras om i grunden. Vid en sådan översyn bör, enligt min mening, enkelhet gå före millimeterrättvisa. Strävan efter det senare visar sig ofta leda till motsatsen!

Annonser

Ett svar to “Gör om antagningssystemet till högskolan”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sommaruppehåll | P-O:s reflektioner - juni 19, 2013

    […] Gör om antagningssystemet till högskolan […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: