Okritiska undersökningar om utbildningens betydelse

28 Nov

Med jämna mellanrum presenteras undersökningar som visar hur mycket bättre det går i livet för de personer som genomgår högre utbildning. Nu senast är det TCO som med stöd av forskning anser att sambandet är starkt och klart. Ju mera utbildning desto bättre privatekonomi, lägre risk för arbetslöshet, större lycka i livet och bättre utveckling för landet!

Lite reflektion och självkritisk analys vore på sin plats. Jag lärde mig redan i den grundläggande statistikkursen att det finns något som heter bakomliggande variabler. Och dessa ska man se upp med när det gäller att hävda orsakssamband.

Kan det vara så att de som väljer en akademisk utbildning är individer med större framåtanda och riskvilja än de som avstår? Ungefär som det urval av svenskar som valde att emigrera till Amerika för ett 100-tal år sedan. Eller är det så att unga människor med starkt föräldrastöd och akademiker i släkten tenderar att läsa vidare i högre utsträckning än andra? Vad jag menar är att det inte självklart behöver vara den högre utbildningen i sig som leder till senare ”framgång i livet”. De bakomliggande variablerna måste kartläggas innan man kan säga något bestämt.

Flera av de undersökningar som hänvisas till är okritiska i detta avseende. Jag har sällan eller aldrig sett några resonemang om de bakomliggande variablernas betydelse. Lite märkligt, tycker jag.

En av de mest lästa bloggarna med ekonomipolitisk inriktning är denna. Här framförs den utmanande tesen att det finns en stark korrelation mellan fler högutbildade och högre arbetslöshet – alltså ungefär tvärtom vad vi är vana att höra!

Själv vill jag tro att högre utbildning i huvudsak ger positiva effekter för individ och samhälle. Men jag säger ”tro” och det förvånar mig att så många undersökningar läggs fram och med säkerhet hävdar hur det ligger till. Inte heller från vetenskapen kommer mycket mothugg vad jag har märkt.

Är det något jag har missat?

Ett svar to “Okritiska undersökningar om utbildningens betydelse”

  1. Sverker Scheutz november 28, 2012 den 21:01 #

    Men det vore ju lite kul om de hade rätt!

Kommentera

