Göran Persson och PG Gyllenhammar

13 Nov

Jag var på ett seminarium igår kväll om framtidens jobb och kompetens. Som inledare och i panelen fanns åtminstone ett par namnkunniga personer. Debatten är refererad i Göteborgsposten, men jag gör här några tillägg och reflektioner med vinkling mot utbildnings- och kompetensfrågor.

Göran Persson talade sig varm för ett nytt kunskapslyft. Nu när krisen skärps och varslen ökar är rätt tidpunkt att sätta in stöten, menade han. Inriktningen bör inte vara snävt yrkesinriktad utan i första hand mot generell gymnasiekompetens. Har man väl lagt grunden och väckt intresse för studier så blir individen självgående och söker sig vidare i utbildningssystemet. Även högskolan borde få expandera, menade han. Men trots lite ledande frågor ville han inte angripa Jan Björklund, utan menade att det var nog mest ”tidsandan” som ledde till den politik vi har idag.

Göran Persson framhöll också att det finns kvalitetsbrister i utbildningssystemet. Vi kan inte bara öka volymen, utan måste hålla kraven högt.

När det gäller forskningen menade Persson att där satsas många nya miljarder, men vi vet inte vad vi får för utbyte eller vilken kvalitet forskningen håller. Tänk på att alla problem inte kan lösas med mera forskning, avslutade han.

P G Gyllenhammar var i mångt och mycket inne på samma linje som G P. Störst engagemang visade han för riskerna med ökande arbetslöshet och de fascistiska tendenser som idag gör sig märkbara i olika länder. Från egen erfarenhet betonade han hur viktigt det är att skapa utvecklingsmöjligheter i alla jobb. Ju mera ansvar och frihet i jobbet desto större engagemang och satsning blir det från individens sida. Tyvärr nonchalerar många företag kompetensutvecklingsfrågorna idag. Det är lättare att varsla och avveckla än att satsa och utveckla, tror jag att han menade.

När det gällde skolan tyckte P G att det viktigaste inte är att eleverna trivs utan vad de har med sig i bagaget när de slutar. I övrigt hade han inte så mycket att säga om skolan, förutom att läraren förstås spelar en stor roll för resultatet. Göran Persson hakade på och hade noterat att den äldre generationen ofta är kritisk mot skolan och undervisningen där. Men som han sa ”ungdomar verkar inte lära sig något i skolan, men de kan väldigt mycket ändå!”

Avslutningsvis lite om Europa och skuldkrisen. Jag visste inte att i Sverige är det bara 2,8 % av alla husägare som är skuldfria, inte har lån på huset. I Grekland är 44 % av husägarna skuldfria. Det stämmer lite till eftertanke.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: