Studieglädje

12 Nov

Ja, vart tog den vägen – studieglädjen?

Känslan av att slå upp dörren till okänd värld och utmanas av nya perspektiv och den sanna glädjen i att begripa något på ett helt nytt sätt. Att slippa gymnasieskolans faktaplugg och meningslösa tragglande för att i stället mötas av en entusiastisk lärare som inte själv har alla svar, men som i mötet med studenterna prövar sig fram och tänjer gränser.

Har studieglädjen gått förlorad i massutbildningens tidevarv? Jag vet inte, men från min utsiktspunkt är det svårt att se eller ens ana den. Förhoppningsvis finns den där i föreläsningssalen, seminarierummet, biblioteket, hemma i studievrån eller i de spontana samtalen studenter emellan. Det är kanske bara jag som rör mig i fel sammanhang.

Jag hör mest talas om lärandemål, kursplanemallar, helårsprestationer, progression, genomströmning, examination m.m. – det vill säga om formerna för utbildningen.

Studentkårerna å sin sida tycks främst driva frågor om ökad trygghet och större rättigheter, det blir mycket kravställande. Möjligen är det kårernas uppgift.

Men vem värnar och lyfter fram studieglädjen som den högre utbildningens kännetecken? Den måste väl ändå finnas där, om inte så tror jag att vi ligger vi illa till.

Ett svar to “Studieglädje”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sommaruppehåll | P-O:s reflektioner - juni 19, 2013

    […] Studieglädje […]

Kommentera

