Internationell ranking

5 Okt

Sveriges fotbollslandslag för herrar rankas som nummer 17 i världen och damernas motsvarighet har nått så högt som 5:e plats. Av länkarna framgår också den underliggande beräkningsmodellen med viktning för olika typer av matcher och motstånd. Visst ser det närmast vetenskapligt ut? Bland de sportintresserade tror jag att dessa tabeller respekteras som någon form av sanning.

När det gäller vetenskapliga institutioner för forskning och högre utbildning finns motsvarande rankingtabeller. De bygger också på olika indikatorer och viktningar. Här är det främst tre olika organisationer som konkurrerar eller kompletterar varandra med rankingresultat. Shanghai, Times och QS som vi till vardags benämner dem. De olika rankinginstitutens resultat samvarierar dock ganska väl.

Internationellt har man länge fäst stor vikt vid hur det egna lärosätet rankas. För flertalet universitet är det vanligt att i framskjuten plats på hemsidan och i officiella presentationer lyfta fram hur man ligger till i rankingen och utvecklingen över tiden. Här ett av de ledande lärosätena i världen. Men det gäller även våra nordiska grannar, exempelvis Köpenhamns och Oslo universitet. Ställningen i de etablerade internationella rankingtabellerna anses allmänt som ett mått på hur framgångsrikt universitetet är. Än mera uppenbart är det i externa sammanhang.

I Sverige är det inte riktigt så, även om en klar förändring har gjort sig märkbar på senare tid. Här har i stället många lagt ned tid och resurser på att förklara hur opålitliga och slumpmässiga rankingmetoderna är. Och visst har kritikerna i stora delar rätt. Äldre och etablerade lärosäten har ett klart försteg, forskningen väger tyngre än utbildningen, de laborativa vetenskaperna premieras och så vidare. Men jag tror inte det spelar någon större roll. De rankingmodeller som finns utvecklas successivt och är de bästa vi har just nu. Att avstå från jämförelser är inget alternativ, då tar andra och helt oseriösa aktörer över. De lärosäten som försökt att stå emot och nonchalera rankingresultat har snabbt fått krypa till korset.

När nu den senaste THE-rankingen kom häromdagen noterar jag att alla större svenska universitet direkt på sin hemsida redovisar och kommenterar resultatet – bra, tycker jag. Vid Göteborgs universitet finns också en förträfflig analysavdelning som snabbt ger lite mera djuplodande kommentarer. Andra lärosäten är inne på samma linje.

Med alla sina metodbrister och svårigheten att fånga en komplex verklighet så menar jag att dessa internationella rankingar är kvalitetsdrivande. Det är för övrigt nästan alla modeller som jämför resultat.

Annonser

Ett svar to “Internationell ranking”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sommaruppehåll | P-O:s reflektioner - juni 19, 2013

    […] Internationell ranking […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: