HSV och media i samspel

1 Okt

Säga vad man vill om kvalitetsutvärderingarna, men de berör. Min bestämda uppfattning är att de sätter fart på förbättringsarbetet mer än mycket annat som har prövats tidigare. Media ska inte heller underskattas då de pressar på respektive hyllar berörda lärosäten och utbildningar.

Här är bara några få exempel: DN, SvD, SvT och Civilekonomen. Det finns som bekant många fler, såväl i riksmedia som i lokalpressen.

Jag tillhör det fåtal(?) som är relativt positiv till den inriktning mot resultat som den nya utvärderingsmodellen har fått. Visserligen är resultatmåttet väl snävt och vi får hoppas att det kan breddas och utvecklas vidare. Men min något pragmatiska inställning är att vad vi än hittar på för utvärderingsmodell inom sektorn så kommer allmänheten och i hög grad studenterna att fråga efter output – resultat. Så fungerar det nämligen i alla andra sammanhang där skattepengar sätts in i ett visst syfte. Det finns också ett stort och legitimt intresse för att kunna jämföra resultat. Såväl mellan svenska lärosäten som hur vi hävdar oss internationellt. Den allmänna skoldebatten är ett aktuellt exempel på det senare.

Media spelar en stor roll i sammanhanget. Om inte den offentliga utvärderingsmodellen svarar mot allmänhetens och studenternas behov så kommer andra aktörer att ta vid. I Storbritannien underhåller the Guardian en såvitt jag kan bedöma seriös och resultatinriktad ranking av all högre utbildning. Motsvarigheten i Tyskland svarar die Zeit för. Och varför inte? Det finns åtminstone ett par större mediekoncerner i Sverige som har resurser för något motsvarande. Än så länge är det bara Svenskt Näringsliv som försöker konkurrera med HSV – och det med tveksamt resultat.

Vi kanske behöver både interna modeller för kvalitetsutveckling och andra typer av utvärderingar syftande till extern konsumentupplysning? De förra har inriktning mot processer, de senare mot resultat. Frågan är om de båda går att kombinera till en konsistent helhet och ändå bli intressant. Jag är tveksam.

Annonser

Ett svar to “HSV och media i samspel”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sommaruppehåll | P-O:s reflektioner - juni 19, 2013

    […] HSV och media i samspel […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: