Alla har samma åsikter

22 Aug

Jag har varit relativt aktiv med twitter och blogg under något drygt år. Där finns något hundratal aktörer som liksom jag intresserar sig för högre utbildning och forskning och regelbundet kommenterar händelser och aktualiteter. Efterhand har det slagit mig hur likriktad åsiktsbildningen är. Möjligen är det nackdelen med social medier att nyanser och den allsidiga belysningen av frågor går förlorad. Debatten blir lite sluggerbetonad.

Ett genomgående drag i de åsikter som framförs är kritik mot regeringen och de utspel Jan Björklund och hans statssekreterare gör. Det är antingen fel åtgärd, för lite eller för sent. Jag kan knappast erinra mig någon utbildningspolitisk insats från regeringen under senare år som har kommenterats övervägande positivt i de sociala medierna.

Av detta kan man dra åtminstone två möjliga slutsatser. Den första är att kritiken skulle bli lika massiv mot vilken annan regering och minister som helst. Det ligger helt enkelt i sakens natur och i akademins väsen att ifrågasätta och bemöta makten. Den andra möjliga slutsatsen är att det i huvudsak är vänstersympatisörer som deltar i debatten. Då är det rimligt att vara kritisk mot en liberal utbildningspolitik.

Ännu ett utmärkande drag för den svenska debatten i de sociala medierna är att den är så nationellt präglad. Jag märker hos många ett ointresse för vad som händer i världen i övrigt inom högre utbildning och forskning. Möjligen förfasar man sig över andra länders studieavgifter och intresse för konkurrens och ranking, men just inte mer. Få tycks inse att utvecklingen i omvärlden är av långt större betydelse för vår egen högskolesektor än vad olika utspel från regeringskansliet är.

I mina kommande blogginlägg tänker jag ifrågasätta en del etablerade ”sanningar” och om inte annat bidra till mera mångfald i debatten. Vi får se.

7 svar to “Alla har samma åsikter”

  1. Kenneth Nyberg augusti 22, 2012 den 19:24 #

    Det ska bli verkligt intressant att följa denna nya röst i bloggosfären – lycka till!

    Jag håller med om både tendensen till likriktning i åsikterna och att debatten i sociala medier kan bli ”sluggerbetonad”. Den som någon gång haft ett ledningsuppdrag oavsett nivå vet också att det alltid är lätt att kritisera beslut oavsett vad de går ut på; ”you’re damned if you do and you’re damned if you don’t.” Utan tvivel har du rätt i att många som ifrågasatt den nuvarande regeringens politik ska ses i det ljuset, och att andra drivs av ideologiskt betingat ogillande av en liberal utbildningspolitik.

    Om vi bortser från frågan om utbildningspolitiken verkligen varit liberal, har jag för egen del inte varit kritisk mot dess inrikting så mycket som dess genomförande och — mer än något annat — hur dessa två har gått på tvärs mot varandra. Målet sägs vara att åter sätta kunskapen i fokus i alla delar av utbildningsväsendet, men den förda politiken har baserats på ett systematiskt ignorerande av sakkunskapen på område efter område. Inom lärarutbildningen har jag också under en kortare period på nära håll kunnat iaktta följderna när stora reformer med i och för sig lovvärt syfte genomförts förhastat, ogenomtänkt och utan förståelse för dess praktiska konsekvenser.

    Den typen av illa underbyggd utspelspolitik tycker jag är värd kritik oavsett regeringens politiska färg, och därför är det oroande att vi ser tendenser i samma riktning från den nuvarande oppositionen. Det lär med andra ord finnas en del att skriva om utbildningspolitiken även framöver!

  2. P-O Rehnquist augusti 23, 2012 den 08:43 #

    Tack Kenneth för uppmuntrande kommentar.

    Jag tror att du möjligen har orealistiska förväntningar på politiska reformer. Kan man begära att de ska grundas i sakkunskapen – som ofta är splittrad – är förankrade hos de som ska verkställa besluten och dessutom inte genomförs snabbare än att alla hänger med? Jag tror inte det.

    Lärarutbildningen är ett särskilt kapitel, som vi båda vet. Jag tycker nog att 1988 års reform balanserade väl, men att det gick för långt 2001. Därför kommer nu en kraftfull reaktion.

    • Kenneth Nyberg augusti 23, 2012 den 15:38 #

      Utan tvivel har du rätt i att mina förväntningar är för högt ställda. Framför allt har jag inte personlig erfarenhet (i någon slags ansvarig ställning) av tidigare reformperioder att jämföra med och det blir därför svårt att bedöma hur exceptionell politiken nu är. Oavsett om det varit lika illa ställt tidigare tycker jag dock att det är problematiskt när ansvariga statsråd i snabb takt utfärdar pressmeddelanden om radikala förändringar utan någon planering för hur de ska verkställas. Det är väldigt många lärare, tidigare och nuvarande lärarstudenter som råkat mycket illa ut på grund av den vårdslösheten och det tycker jag inte är acceptabelt.

      Starka ord, men när enskilda människor drabbas så som jag sett på nära håll, och i sådan skala, tycker jag de är motiverade. Det är också särskilt tråkigt då jag på många punkter sympatiserar med den allmänna inriktningen på Björklunds utbildningspolitik, att återställa fokus på lärande, en tydligare lärarroll och så vidare. Som du skriver i ditt inlägg går de ambitionerna på många sätt emot en rådande konsensus, ofta ideologiskt betingad, bland dem som diskuterar utbildningspoliltik (inte minst lärarutbildare). Det (enligt mig) obetänksamma sätt reformerna genomförts på har gett dessa kritiker ytterligare ammunition så att säga helt i onödan.

      Hur som helst, med tanke på att vi inte verkar vara helt överens i sakfrågan tycker jag din respons var fint och diplomatiskt formulerad. 🙂 Ser fram emot fortsatta diskussioner i dessa viktiga frågor och de perspektiv och erfarenheter du kan tillföra.

  3. P-O Rehnquist augusti 23, 2012 den 15:50 #

    Jo, du har förstås rätt i din grundläggande inställning. Det jag främst önskar är en bättre balans i debatten och att vi får mer mångfald i åsiktsbildningen.
    Mitt nästa inlägg ska handla om resursmodellen för grundutbildningen.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sommaruppehåll | P-O:s reflektioner - juni 19, 2013

    […] Alla har samma åsikter […]

  2. P-O:s reflektioner - december 18, 2013

    […] forskning, mål och mening har varit tämligen lågmäld. Om detta handlade också mitt allra första blogginlägg i denna serie från augusti 2012. Debatten har inte bara varit lågmäld utan också ganska […]

  3. Tam högskoledebatt | Reflexio - oktober 16, 2014

    […] När jag startade min förra blogg för drygt två år sedan handlade mitt första inlägg om hur likriktad och förutsägbar debatten om högre utbildning och forskning var; ”alla har samma åsikter.” […]

Kommentera

